Spelen met vuur

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Mon Nov 4 13:35:23 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Sterker nog: het tast de grondvesten van onze rechtsstaat aan. Het geweldsmonopolie dat bij de overheid ligt is de garantie tegen een samenleving van lynchmobs en bloedwraak. Het vergoelijken van natrappen en naslaan tegen iemand die reeds ontwapend en vastgepakt is een directe bedreiging van onze democratische rechtsstaat. Politici die dit doen spelen met vuur.

Omstanders moeten niet machteloos staan tegen onverlaten. Geweld is
alleen niet zo'n geweldig goede oplossing.

Stel dat de rotschop-van-Remkes de dood van Rene had voorkomen, ten
koste van ernstig letsel bij de aanvaller. Dan had de zaak er vervelend
voor de held uitgezien, ook al had hij zelf - o geluk - geen schrammetje
opgelopen. Het is immers niet duidelijk dat hij Rene het leven gered
heeft, maar het is wel duidelijk dat de jonge Marokkaan er slecht aan
toe is.

Mijn oplossing, die ik meermalen tevergeefs hier op de lijst heb
geadverteerd, concentreert zich op de snelheid en eenvoud waarmee
bewijsmateriaal door omstanders vastgelegd kan worden. Omstanders hebben
nu vaak een mobieltje, dat is al een begin, maar men krijgt steeds
krachtiger gadgets, en heet-van-de-naald (of preventief!) vastgelegd
foto/video/geluid/spraak-materiaal kan tot snelle opsporing en
veroordeling leiden.

Net zoals die opwindende politie-achtervolgingen van verkeers-vandalen
op de televisie (en die super-gevaarlijk zijn) in feite vaak met een
simpel fototje en een bezoekje achteraf op te lossen waren geweest.

Bedenkingen op het terrein van rechtsbescherming en privacy kunnen
gemakkelijk ondervangen worden d.m.v. een in te stellen onafhankelijke
databank voor potentieel bewijsmateriaal (zoals eerder beschreven).

Bart Meerdink