(fwd) Politici moeten de prins tot de orde roepen

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Nov 1 21:48:39 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elbert,

Wat mij opvalt in deze burgerarrest cq noodweer of noodweerexces discussie
is, dat de politie (als vertegenwoordiger van de zwaardmacht in een
rechtsstaat) meer mag dan een normale burger: als 3 agenten een etage op
drie hoog in Amsterdam oost binnenstormen om de geestelijk gestoorde Meta
Hofman aan te houden, en deze -hierdoor volledig in paniek geraakt- in een
keukenla naar een aardappelschilmesje pakt en vervolgens door een van de
drie dapperen wordt doodgeschoten, volgt onstlag van rechtsvervolging, nu de
politie kennelijk in noodweer heeft gehandeld. En de zaak van de Bossche
voetbalsupporter, die door een politieagent is doodgeschoten en waarvan het
nog niet duidlijk is, of ook deze poltieagent zich op noodweer mag beroepen,
spreekt ook boekdelen.

Ik zelf moet bij de AHdiscussie steeds denken aan een AH erlebnis: ik heb
eens gesproken met een nachtportier van een hotel in de binnenstad van
Utrecht, die als oudmarinier ook goed de voor de deur van het hotel
geparkeerde auto's in de gaten hield. Af en toe probeerde een junk in zo'n
auto in te breken, en als hij dat zag, stormde hij naar buiten, pakte de
junk in zijn nekvel en duwde hem een paar keer tegen een betonnen pilaar aan
onder het motto: loop toch niet tegen zo'n betonnen pilaar op, kijk, je moet
er van bloeden. En dan arriveerde de politie, gewaarschuwd door de noodknop,
om de junk af te voeren. Met een big smile.

Ik weet, het kan en mag niet, maar de nachtportier bezwoer me, dat na twee a
drie inbraakpogingen en wat bloed aan de paal er geen junk meer aan de voor
het hotel geparkeerde auto's durfde te komen.

Groet,

Tjerk (met een bult op zijn hoofd)