(fwd) Politici moeten de prins tot de orde roepen

Martin Lentink martinlentink at D66PUTTEN.NL
Fri Nov 1 20:21:42 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Elbert Streek" <streeke at iae.nl>
To: "d66 discussie lijst" <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Sent: Friday, November 01, 2002 6:36 PM
Subject: Re: (fwd) Politici moeten de prins tot de orde roepen

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Erik en John,
>
>  Jullie hebben juridisch en staatsrechtelijk helemaal gelijk.
>
> Maar een discussie over of de crimineel teveel beschermd wordt of dat de
> politie en de burger teveel beperkt worden in hun mogelijkheden wordt
> hier gelijk effectief de kop ingedrukt.

Welnee...
Wat hier de kop wordt ingedrukt (voor zover daarvan sprake is) is het
trekken van algemene conclusies uit een anekdote, waar bovendien ook veel
mensen niet eens beschikken over het feitenmateriaal (ik ook niet, en daarom
vind ik, als John, dat de zaak door de rechter dient te worden uitgezocht).

Jij mag wat mij betreft voluit van mening zijn dat de politie over meer
bevoegdheden dient te beschikken, maar breng dan argumenten aan die
betrekking hebben op een algemeen in plaats van een particulier belang.

Het recht is conservatief Eibert, en daar is een heel goede reden voor. Een
ieder is gelijk voor de wet. Als wij met z'n allen achter het 'gezonde
rechtsgevoel' gaan aanlopen dan zitten we binnen de kortste keren met
rechtsongelijkheid en willekeur. Als jou dat niets kan schelen, soit. Maar
ik hecht nogal aan dat fundamentele principe.

In plaats van kritiek op Justitie uit te oefenen met betrekking tot dit ene
geval, zou je ons misschien kunnen vertellen tot waar jij vindt dat het
gebruik van geweld door burgers mag gaan bij het staande houden van een
verdachte. En hoeveel bevoegdheden de politie (die als uitvoerder toch al
gebruik maakt van het geweldsmonopolie van de staat) nodig heeft om dat wat
wij met z'n allen belangrijk vinden, en als zodanig is vastgelegd in de wet,
te waarborgen.

En laat vervolgens het individuele geval over aan de rechter.

Martin Lentink

> Mvg,
>
> Eibert van de Streek

<knip>