j'accuse

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Fri Nov 1 12:05:19 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Fritz,

 Jammer voor je dat je niet hoger op de lijst bent geplaatst, dit komt
me nogal kinderachtig over.

Met de afdeling D66 in Mierlo heb ik afgesproken dat ik lokaal lid kan
blijven want lokaal kan ik het inhoudelijk goed vinden met de aktieve
leden. We hebben daar interessante discussies gehad over veiligheid en
de consequenties van het multi-culturele gebeuren. Binnen D66 Mierlo
komt het verschijnsel van "tientjes" lid overigens meer voor, al kan dat
formeel niet.

Ik ben nog steeds lid van de LPF. De aktieve leden bij de LPF zijn
duidelijk breder samengesteld dan bij D66.  Het probleem dat ik nu
constateer bij de LPF is dat er geen mensen opstaan die inhoudelijk de
kar kunnen trekken. Over het kabinet en vooral de ministers Bonhoff en
Nawijn was ik vrij positief maar het wurgcontract waarin Zalm het
kabinet had geplaatst vond ik niets. Ik zeg dit niet gauw van mensen
maar ik vind Zalm een eng mannetje.

Al met al ben ik weer een zwevende kiezer die wel op Hirsi Ali zou
willen stemmen maar dat je daarbij  je ziel en zaligheid aan Zalm
uitlevert vind ik teveel van het goede.

D66 is nog steeds geen alternatief voor mij. Al denkt de partijtop dat
men er wel klaar voor is, is men nog net zo autistisch als bij de vorige
verkiezingen. Als je bijv de inhoudelijke wensenlijstjes van Michiel
Scheffer, Hein van Meeteren en Andre van Wanroij leest, ontbreekt het
urgentie gevoel en de aandacht voor de issues veiligheid, opvoeding,
integratie en immigratie. Net als bij de PVDA is D66 nog lang niet hersteld.

Als eerste stap moet iedereen van de oude politiek eruit. Huidige
partijleider, kamerleden en bestuur moeten weg. Een volledig nieuw team,
mbv van de partijleden, moet dan een maatschappelijk antwoord gaan
formuleren op de huidige issues. Dit zal nog wel een flink aantal jaren
vergen. Het proces zal ik met interesse volgen want D66 is toch de meest
open partij gebaseerd op one-man one-vote systeem met ook goede ideen
over staatsinrichting. Mijn advies voor D66 is of samen te gaan met de
PVDA of daar echt afstand van te nemen, nu is D66 een slap afstreksel
van de PVDA met een staatsrechtelijk sausje.

Mvg,

Eibert van de Streek
lokaal lid D66 Mierlo