Hirsi Ali naar de VVD

Fri Nov 1 08:19:53 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Arthur,

Voor zover wij die schoen ook passen moeten we hem ook aantrekken.
Weliswaar niet precies op dezelfde manier als de PvdA, maken wij ook een worsteling door met de gevolgen van het multiculturele beleid sinds de jaren zeventig, dat zijn oorsprong vond in de apartheidsgedachte: ze gaan terug die gastarbeiders als onze bedrijven ze niet meer nodig hebben. De bordjes werden verhangen toen dat niet zo bleek te zijn, maar het beleid wer niet veel meer dan oude wijn in nieuwe zakken.

Van Boxtel is te complimenteren dat hij net als veel eerder de SP en later de VVD de werkelijkheid onder ogen dorst te zien, en in zijn eigen woorden zei dat we gewoon een immigratieland zijn, met alle consequenties vandien voor het te voeren beleid.

Maar zijn wij al zover in het onomwonden omgaan met de realiteiten in onze cultuurbotsende samenleving, dat Ayaan Hirsi Ali inhoudelijk zich net zo zou thuisvoelen bij ons met haar pure emancipatie-drive (in onze terminologie zelfontplooiing)?
Hoewel ik vele goede ontwikkelingen zie bij ons, en ook zag in het beleid van D66 in kamer en kabinet, meen ik dat we nog te vaak als een stier op een rode lap reageren als harde (lees:duidelijke) woorden worden gezegd over cultuurgebonden waarden.
In ieder geval kan ik me uit vele discussies herinneren dat we vaak niet onomwonden de kant van de onderdrukte kinderen en vrouwen kozen, wanneer het ging om de spanningen tussen bij ons verworven waarden en die in de door Hirsi Ali bestreden cultuur.

Kortom, ik hoop weer dat we ook de hand in eigen boezem steken en tot zelfreflectie bereid zijn, en niet alleen toekijken, laat staan anders of verder denkenden maar voor helemaal gek geworden verklaren.

Fritz van Rikxoort