Blauwdruk D66 in punten

Hans hans.hulst at PLANET.NL
Fri May 31 08:57:42 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hans schreef dat hij de programma' s ideeenloos vond. Bart
reageerde daarop met:

> Kijk, hier houd je jezelf denk ik toch voor het lapje. Beauty is in the
> eye of the beholder, ook hier. Voor het waarderen van ideeen is aandacht
> nodig, en inzicht. Anders blijven het alleen maar grauwe woorden.

Dus ik moet met wat fantasie nog wat van de partijprogramma' s gaan maken,
en als me dat niet lukt ben ik ofwel gemakzuchtig of beschik ik niet over
voldoende politiek inzicht? Lijkt me wat erg makkelijk geredeneerd.

Overigens bedoelde ik met ideeenarmoede niet dat er in de programma' s
geen oplossingen gegeven worden. Ik bedoelde vooral te zeggen dat dat
dan oplossingen zijn die binnen het wereldje als acceptabel en ingeburgerd
worden beschouwd. Goed, hier en daar wordt een procent meer of minder
opgevoerd. Wat ik wilde zeggen met gewoontewijsheden is dat we
vooral oplossingen uit het Haagse horen die daar in de een of andere
vorm al jaren rondzingen. Er gaat zo weinig durf vanuit.

> Je bedoelt toch niet Volkert als krokodil? Maar ik geloof je niet echt,
> ondanks je 'hands on' ervaring :-)  LPF en LN zijn erbij gekomen, er
> zijn talrijke succesvolle lokale partijen. En de kracht van de
> media-hype gaat nog versterkt worden door het internet.

Ik wilde met slotgracht en krokodil aangeven dat het heel moeilijk is
om in het huidige systeem in te breken als je geen miljoenen op de
bank hebt en een paar reeds bekende Nederlanders op je lijst. Grappig
dat je nu toch LPF en LN noemt. Beide partijen werden nu juist
gesteund door rijke lieden en lieten hun lijsten trekken door bekende
gezichten.

Lokaal is inderdaad makkelijker. Er is minder geld nodig en jezelf
van enige naamsbekendheid voorzien is via het plaatselijke suffertje
en een paar gerichte acties ook zo gepiept.

Groet,

Hans Hulst.