D66, de discussie stond stil

Hans Giesing h_giesing at HOTMAIL.COM
Thu May 30 13:36:42 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Je hebt gelijk, ik moet dit nuanceren. (Oh wat ben ik toch een D6-er :-) )

>afvraagt
>op
>
>Hohohoho...ik doe niet anders............En ik praat over niets anders.....

Wat ik eigenlijk bedoel is dat de discussie over het bestaansrecht van D66
de afgelopen 8 a 12 jaar nooit breed in de partij is gevoerd. De groep
'Opschudding' deed een verdienstelijke poging, maar is niet veel verder
gekomen dat de mij vaag aandoende term sociaal-liberaal. Dit is verder
inhoudelijk Nooit door de partij ingevuld.

Dat kun je niet van vertegenwoordigers verwachten. Zij hebben een hele
andere taak. Het programma moet door hen verkocht worden. Wij, de leden,
zullen de komende tijd ons moeten bezinnen op de wezensvraag vamn D66. Wat
voor partij zijn we. wat zijn onze voorstellen. Voegen we nog wel wat toe
aan het geheel? Zo ja, hoe kun je dat verkopen. Zijn we een partij voor alle
mensen of alleen voor hoger opgeleiden?

Dit zijn geen vragen die één persoon, een fractie of een bestuur zinvol kan
invullen. Hiervoor moet een brede en werkelijke discussie binnen de partij
gevoerd worden, waar alle leden aan meedoen. Daartoe zullen wellicht ook de
structuren moeten veranderen, zodat leden eenvoudiger mee kunnen doen.

Ik weet de antwoorden niet. Ik stel alleen een paar vragen die me van belang
lijken.

gr,

Hans Giesing
hans at jongedemocraten.nl