Kandidaatstelling

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Thu May 30 12:47:29 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Alien Giebels schreef:

> Voorzover ik weet - als 'alien' kan ik aan dit soort leuke politieke
> spelletjes immers niet mee doen - verschillen de regels per
> staat en/of politieke partij. In californie kun je je centraal bij
> de overheid registreren (o.a. bij de DMV, soort CBR) bij slechts 1
> partij. Maar je kunt er ook voor kiezen je niet voor een specifieke
> partij te registreren en dan kun je meedoen aan de primaries van
> alle partijen die niet-gealloceerde kiezers accepteren. Zoiets.

Ik heb ooit wel eens gecanvassed (sp?), zowel voor Al Gore als voor de
Britse Liberal-Democrats, en in beide gevallen beschikten we daarbij
over lijsten met geregistreerde kiezers en hun partijvoorkeuren. Ik denk
dat het ook te maken heeft met het angelsaksische systeem waarbij je je
na een verhuizing niet (altijd?) verplicht hoeft in te schrijven bij de
gemeente (Britten vinden het vaak ook heel gek dat dat bij ons wel
moet). Door die inschrijving kunnen ze je in Nederland echter bij iedere
verkiezingen automatisch je oproepkaart toezenden. In de angelsaksische
landen kan dat dus niet, daar moeten de kiezers zich bij iedere
verkiezing opnieuw zelf als kiezer laten registreren. Wellicht ligt het
dan ook meer voor de hand om ze te vragen op welke partij ze willen
stemmen dan bij ons.

In Michigan (waar ik voor de Gore-campagne heen gebeld heb - en ja, hij
heeft daar gewonnen ;-)) was registratie van de partijvoorkeur kennelijk
verplicht (Democrats, Republicans of Independent), want die informatie
hadden we voor iedere kiezer. Ik vond dat toen nogal bizar voor een land
waar ze in Nederlandse ogen vaak nogal paranoïde doen over de overheid.
In Groot-Brittanië wordt de partijvoorkeur niet centraal geregistreerd.
De informatie die we daar hadden was afkomstig van wat kiezers zelf bij
eerdere verkiezingen aan aanbellende LibDem-canvassers verteld hadden.

Herman Beun                   http://home.tiscali.nl/~chbeun/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*