Blauwdruk D66 in punten

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu May 30 03:27:16 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

PS. Zet mijn opmerking nog steeds af vanuit de gedachte van pro-actief
burgerschap

Bart Meerdink wrote:

> [...]
> te nemen aan de politiek, op het moment dat zij daar behoefte aan hebben
> ('ik heb een idee hoe iets beter kan').
>
>  >(he) Een politieke partij stelt gewone mensen in staat ten volle deel
> te nemen aan de politiek en te participeren in het bestuur, op het
> moment dat zij daar behoefte aan hebben. De politieke partij zal de
> gewone mensen ondersteunen en adviseren in het participeren in besturen.
> (In het belang van burger en de democratie)
>
> Iemand die direct invloed uitoefent moet een direct of indirect mandaat
> hebben (vanwege het 'wat willen we _met z'n allen_').

Dat heeft ie op basis van de uitgangspunten van de coalitie, de
beleidsrichting van bovenliggende bestuurslagen en als deelnemer in de
democratie.

>  >(he) >> ('ik heb een idee hoe iets beter kan'). Vertel..... vertel.....
>
> Dat was bedoeld om kort aan te geven waarom iemand plotseling actief zou
> willen worden (hij heeft een idee).

Het eerst lid moeten worden van een partij maakt het voor de gewone
mensen bijzonder lastig ideeen te gaan brengen bij een politieke partij.
Bovendien is die constructie een uitvloeisel van partij politieke
cultuur, waardoor (echt) noodzakelijke ideeen in het gunstigste geval
pas na 4 jaar een ingang vinden, en in het ongunstigste geval 8 jaar of
langer.  Het idee van pro-actief burgerschap is die lijn zowel voor het
bestuur als politiek aanmerkelijk te verkorten, met voor beiden
aanzienlijke voordelen over welke problemen worden ervaren in de
dagelijkse praktijk.

Zet dit af tegen de politieke- en bestuurscultuur van de afgelopen
jaren, waarvan velen zich hebben afgekeerd vanwege het ontbreken van een
directe onderlinge relatie.

> [...]
> er iets mee?').
>
>  >>4. Die ondersteuning neemt de vorm aan van discussie, kennis,
> ervaring(en), inzicht, contacten, kritiek, inspiratie, motivatie,
> opleiding, daadkracht, mensen/geld/materialen/invloed.
>
>  >(he) aanvullend: en zorgt voor een vrij toegankelijk overzichtelijke
> positionering van de partij in de verschillende lagen van bestuur ten
> aanzien van de verschillende (beleids)thema's
>
> Op zich wel nuttig, maar arbeidsintensief en moeilijk actueel te houden.
> Thema's kunnen nieuw of onderwerp van actieve discussie zijn.

Het maakt snel over- en inzichtelijk waar of hoe je standpunt zich
verhoud tot de andere, en zal duidelijker maken dat standpunten niet in
alle lagen dezelfde hoeft of kan zijn, maar wel beter daarop beter
aansluiten.

> [...]
> zullen sommigen meer richting geven aan wat er gebeurt dan anderen (met
> of zonder formele basis).
>
>  >>7. Om effectief de gewenste ondersteuning te kunnen bieden is er
> infrastructuur nodig op het gebied van communicatie, ontsluiting van
> kennis en feiten (internet), training (denken, debat, media, ...).
>
>  >(he) Belangrijke vraag is of het uitgangspunt daarbij het beleid (van
> initiatie tot implementaire) en ondersteuning op de alle niveaus (lokaal
> t/m Europees) dient of het belang van de partij?
>
> Dit verhaal gaat over het goed functioneren van D66, met als doel om het

Heb ik zo gezien, maar met implementatie van pro-actief burgerschap,
welke ook consequenties voor de partij met zich mee zou dragen.

> [...]
> verwezenlijkt "ziet".
>
>  >(he) Bv. is het daarnaast belangrijker het ideeen- gedachtengoed uit
> te dragen en de ondersteuners daarvan als belangrijkste spreiding te
> zien of gok je op de kiezer die zich vervolgens met "beleid"
> geconfronteerd ziet met dat wat het zijne/hare niet hoeft te zijn?
>
> Henk, een partij is een verzameling min of meer gelijkgestemde mensen.
> Die werken samen en dragen het hunne bij aan discussie en beleid. Het is
> toch onzin om andermans ideeen te helpen realiseren waar je het helemaal

(Bijna) Helemaal mee eens, Bart. :)
Echter, je kunt niet om de realiteit heen, ook al zijn velen gelijk
gestemd, dat niet in alle gevallen opgaat, en dat daarenboven niet één
partij de meerderheid (be)haalt (mag hopen dat zoiets nooit gebeurt) en
dat beleid dan zeker niet het zijn/hare zal zijn en er dus van opleggen
(dwang) sprake zal zijn.

Ik opteer meer voor de vele partijen cultuur, die op allerlei manieren
kan aansluiten bij persoonlijke opvattingen van mensen en dat die daar
via pro-actief burgerschap ook zelf iets mee kunnen doen.
Daarbij zal zeker ook sprake zijn van enig shop-gedrag, maar ach zo zal
ook het ideeen/gedachtengoed van de partij bij velen terecht komen.

En als dat aanspreekt groeit de partij als kool. :)

Je geeft de burger op die wijze wel een (volwaardige) plaats in het
besturen/politiek en een waarin hij/zij vrij door het politieke
landschap opzoek kan naar hetgeen het best bij hem/haar past, en indien
hij/zij zich daarin (volledig) kan vinden wellicht ook kan overstappen
naar die politieke partij.

Zal zich via die weg of verder geïnteresseerd raken in de politiek, of
het bestuur en in ieder geval beiden van zeer nabij leren kennen. Er zal
ook sprake zijn van een enorme kennis en informatie overdracht, waarbij
ook de transparantie in het bestuur zal toenemen, en de burger zowel
dichter bij de politiek als het bestuur zal komen staan.

Henk Elegeert