Kandidaatstelling

Thu May 30 01:54:50 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark schreef:

> Hier in de VS heb je de 'primaries', zo'n half jaar voor de verkiezingen.
> Tijdens een primary, laatst bijvoorbeeld voor de governor van Californie,
> kiezen geregistreerde kiezer uit de kandidaten van de partij waarbij ze
> geregistreerd zijn. Als je bij de Democrats geregistreerd bent, kun je
dus
> je stem uitbrengen op de kandidaten van de Democrats. Diegenen die de
> primaries winnen nemen deel aan de uiteindelijke verkiezing (zo'n half
jaar
> later).

Interessant. Ik had al eens gehoord dat iedereen kon kiezen op de
kandidaten van de partijen in Amerika. Maar het is dus wel een beetje
beperkt. Wat houdt die registratie precies in? Kan je je bij meerdere
partijen registreren? En is het wat anders dan het lidmaatschap zoals wij
dat hier kennen?

Groet Joris