Kandidaatstelling

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Wed May 29 21:23:51 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "gvkooten" <gvkooten at planet.nl>
>"Bijvoorbeeld stem lid telt 3 keer, stem kiezer 1. En via internet is dit
>zo
>geregeld!! Kan je er ook meteen behoorlijk wat publiciteit door genereren
>en
>raakt een deel van de kiezers al bekend met kandidaten. We verbinden
>kiezers
>dan ook meteen wat meer aan onze partij.

Hier in de VS heb je de 'primaries', zo'n half jaar voor de verkiezingen.
Tijdens een primary, laatst bijvoorbeeld voor de governor van Californie,
kiezen geregistreerde kiezer uit de kandidaten van de partij waarbij ze
geregistreerd zijn. Als je bij de Democrats geregistreerd bent, kun je dus
je stem uitbrengen op de kandidaten van de Democrats. Diegenen die de
primaries winnen nemen deel aan de uiteindelijke verkiezing (zo'n half jaar
later).

Iets dergelijks zou ik me ook voor de lijsttrekker van D66 (en de andere
partijen?) kunnen voorstellen. Voor de complete lijst lijkt me niet
realistisch, simpelweg omdat de kiezers zich niet in alle kandidaten (zo'n
70 voor D66) willen verdiepen. Maar voor de lijsttrekker zou het kunnen.
Vervolgens zou de gekozen lijsttrekker dan de rest van de lijst kunnen
opvullen met personen die hij of zij het meest ziet zitten, van binnen of
buiten de partij.

Het LPF principe dus eigenlijk, alleen dan met een meer gedegen
voorbereiding, waar Pim Fortuyn de tijd niet voor had.

Democraten, de huidige procedures van D66 lijken democratisch, maar zijn
vreselijk ineffectief. Zelfs zo erg dat de paar leden uit de SAC
uiteindelijk zo'n beetje het monopolie op de samenstelling van de lijst
hebben. Leden hebben nauwelijks daadwerkelijk invloed op de samenstelling
van de lijst. Vandaar ook de neiging tot strategisch stemmen. De invloed van
jouw stem is immers afhankelijk van alle andere uitgebrachte stemmen. Dat is
funest voor de democratie. Een democratie moet bovenal doorzichtig en
effectief zijn. Dat is bij D66 absoluut niet het geval.

Het wordt tijd voor een drastische vernieuwing van de procedures. Het liefst
met een naar buiten gekeerde blik.

Groeten,
Mark

Send and receive Hotmail on your mobile device: http://mobile.msn.com