Kandidaatstelling

gvkooten gvkooten at PLANET.NL
Wed May 29 19:16:55 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein, Mark e.a.,

Het gegeven dat de SAC voorgezeten werd door een persoon die door ons allen
zeer gewaardeerd wordt heeft het verdere verloop van deze verkiezing naar
mijn idee mede bepaald. De dag in Amersfoort werd daardoor eigenlijk
overbodig (niet in democratische zin maar wel qua inschatting van het
verloop van de deze interne verkiezingen). De resultaten wijzen ook geen
noemenswaardige verschuivingen uit in de top 20. De vraag is wel - denk ik -
of we tevreden kunnen zijn met de aanmeldingen. Dient een partij afhankelijk
te zijn (en een afwachtende houding in te nemen) van de leden die zich
aanmelden als kandidaat voor de TK. Dient D66 als partij daar niet veel
gerichter en pro-actiever te zijn in het werven van kandidaten (intern/
extern wellicht ook). Kan een volksvertegenwoordiger die namens de
D66-kiezers spreekt ook van buiten D66 geworven worden?

Waarom brengen we niet wat meer spanning (wel volgens democratische
spelregels) in deze interne verkiezing door bijvoorbeeld een mogelijkheid te
creeren voor de "echte" kiezers om op onze kandidaten te stemmen.
"Bijvoorbeeld stem lid telt 3 keer, stem kiezer 1. En via internet is dit zo
geregeld!! Kan je er ook meteen behoorlijk wat publiciteit door genereren en
raakt een deel van de kiezers al bekend met kandidaten. We verbinden kiezers
dan ook meteen wat meer aan onze partij.

Groet,

Unico