Kandidaatstelling

Wed May 29 13:35:23 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>
Datum: woensdag 29 mei 2002 12:51

>wacht nou eens effe, Fritz, het waren de lden die in hun stem de
vernieuwing van de lijst naar achteren drukten. De SAC had Vivien, mij,
Boris en Michiel (even beperken tot top 10)  als Hollandsche Nieuwe tussen
de bekenden gezet.  Respectievelijk 5, 7, 9 en 10. En wat doen de leden:
Vivin 7, Boris 8 en Hein 9 en Michiel 10. Vivin en Hein dus twee plaatsen
terug, Boris n plaats vooruit (van Michiel ben ik niet helemaal zeker hoe
hij op de SAC lijst stond). Conclusie: de lden corrigeerden de vernieuwing
ten faveure van de zittende kamerleden. De SAC bleek dus
vernieuwingsgezinder dan de leden.

Je hebt wat betreft de uitslag (volgorde) gelijk, maar vergis je niet, Hein,
die is het resultaat van een puntenoptelsom, en dus van allereerst de forse
puntenafstanden van de en bloc kruisjes, de extra punten door regionale,
vrouwen-, issue- en persoonlijke voorkeuren voor oude bekenden vs. de
persoonlijke voorkeuren voor nieuwe onbekenden. Bovendien versnipperen de
voorkeuren voor vernieuwing en nieuwkomers  zich over de bij velen onbekende
nieuwe kandidaten en daarmee schiet je nog geen deuk in een pakje boter.
Inderdaad als resultaat een marginale wisseling tussen kandidaten ten
faveure van per saldo oude bekenden in vergelijking met het niet onderbouwde
tot en met plaats 6 conserverende Hans Wijers-lijstje.

Daarom wil ik dat en bloc stemmen dus niet. Zo lijken we alleen in negatieve
zin op de PvdA- en VVD-procedure, waarbij nog met veel geweld via
amendementen geprobeerd kan worden het door een bestuur vastgestelde lijstje
te veranderen, door een lager geplaatste kandidaat in te zetten tegen een
hoger geplaatste. Voordeel daar dat dat in een open vergadering en na
lobbyen nog wel en bloc georganiseerd kan worden om eens een meerderheid
voor een positiewisseling te krijgen.
Hoe krijg je bij D66 een nieuwe kandidaat omhoog als je dat niet zoals
Wijers kan coordineren voor zittende kandidaten en niet en bloc kan laten
kiezen voor dezelfde nieuwkomer(s).