Partij stuurloos?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed May 29 13:35:57 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:15 29-05-2002 +0200, Bart Meerdink wrote:

>Lees ook de D66-voorzitter Utrecht, Rob van der Hilst, in de Volkskrant
>gisteren: (knip: verhaal ambtelijke en ingeslapen fractie)
>
>(bm) Ik ben geen insider, maar dit is geen prettig beeld.

Het is een dodelijk beeld, en onnodig schadelijk. Het is inderdaad jammer dat Roger is weggegaan, en het had niet gehoeven. Maar tegelijkertijd weten we dat Thom én Roger in één oppositie-fractie wel erg veel rivaliteit had kunnen oproepen. Dat terzijde. Dat Thom allerlei verwijten krijgt vind ik zeer onterecht. Thom heeft zich in de campagne sterk opgesteld, was een overtuigende debater en bleef op koers. Dat is heel wat, in vergelijking tot Melkert (die zwalkte)  of Balkenende (die meehuilde met Pim). Of dijkstal (die overigens ook redelijk zichzelf bleef, maar dat zelf was wat saai).

Nee, Thom is de man die mèt de fractie ons programma met verve kan toepassen in een oppositierol. Met name de -juist nu actuele!-  staatsrechthervormingen zijn uitstekend toe te vertrouwen aan onze op dit terrein zeer deskundige voorman.

Neemt niet weg dat we de partij moeten vernieuwen, dat we ons grondig moeten bezinnen, en dat we met bezieling meer mensen moeten bereiken.
Maar dat ritueel van poppetjes vervangen is mij te makkelijk.