Kandidaatstelling

Wed May 29 11:04:30 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein e.a.

Zou eerst eens geanalyseerd willen zien hoevelen en bloc hebben gestemd, en
hoeveel invloed van individueel stemmenden dan nog mogelijk was en is.
Vergis je niet. Bijvoorbeeld 25% laat staan 50% en bloc stemmen legt een
puntenverschil van maar liefst 25% resp. 50% van het aantal stemmen tussen
de SAC-kandidaten vast. Daar nog voldoende punten overheen te stemmen is
voor individueel en dus rommelig qua volgorde stemmenden heel erg moeilijk.
Gerommel in de marge grotendeels.

En zou als harde voorwaarde voor SA(C) en en bloc stemmen willen stellen een
door de opdracht aan de SAC voorgeschreven mix van continuiteit en
vernieuwing van de kandidaten lees fractie bij elke verkiezingsuitslag. En
motivering van de beoordeling van kandidaten en volgorde en mix oud en
nieuw.

En wellicht zelfs een controlerende tussenstap, beoordeling en door een
congres ratificeren van het (en bloc) te volgen stemadvies. Het is toch gek
dat de stemadviescommissie na verkregen opdracht de macht volledig heeft
overgedragen gekregen en dat er procedureel zelfs niets meert aan te doen is
als zij zich niet aan de expliciete en impliciete opdracht en
randvoorwaarden heeft gehouden.
Steeds weer zijn we verrast door stemadviezen die niet voldeden aan wat
redelijkerwijs verwacht mocht worden (voldoende vernieuwing, motivatie van
beoordeling van kandidaten en de beoogde mix). Daar heb ik geen zin meer an
;-)

Fritz van Rikxoort