Kandidaatstelling

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Wed May 29 03:22:46 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>
>Je komt dan bijna (weer) uit op stemmen via een congres. Want zo'n
>debatronde plus de kandidaatpresentatie worden dan waarschijnlijk, alleen
>al om practische redenen, op een congres uitgevoerd.

Inderdaad, op een congres met slechts het bovenstaande op de agenda. De
samenstelling van de lijst lijkt me belangrijk genoeg om een dag voor te
reserveren.

>Leden die niet op een congres komen verliezen dan hun invloed, en dat is
>ook niet aantrekkelijk.

Democratie gaat mijns inziens niet om kwantiteit (opkomstpercentages), maar
om kwaliteit (open en gedegen besluitvormingsproces). Helaas bestaat er
tussen beiden een tegenstelling omdat het gros van de leden niet de tijd wil
nemen om zich in de kandidaten te verdiepen. Resultaat: de reeds bekende
kandidaten trekken de meeste stemmen. En dus leidt dat onvermijdelijk tot
conservatisme.

Als we politieke moties, lijsttrekkers, partijbestuurders en
verkiezingsprogramma's aan het congres voorleggen, waarom dan niet de
kandidatenlijst voor de tweede kamer?

Groeten,
Mark