Kandidaatstelling

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Wed May 29 01:28:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Je aanbevelingen verdienen steun en komen in grote mate overeen met een
aantal door Opschudding ingediende moties om de lijstverkiezingen te
professionaliseren. Helaas hebben de meeste van die voorstellen het
toentertijd niet gehaald. Wellicht na het tweede fiasco in 8 jaar nu wel.

Maar, ik heb er weinig geloof in dat er werkelijk een betere lijst uitrolt
als deze aanbevelingen worden overgenomen. Feit is nou eenmaal dat het
overgrote deel van de leden van D66 niet de tijd wil nemen om zich te
verdiepen in de kandidaten en tegelijkertijd vinden de meesten dat men een
soort verplichting tot stemmen heeft. Men is immers democraat en voor velen
betekent dat een stemplicht. :-(

Wat is dan de oplossing? Een mogelijkheid kan zijn om aan het eind van de
interne campagneperiode een dag met debatten tussen de kandidaten te
organiseren en de stemming over de lijst aan het eind van de dag te houden
onder de aanwezigen. One man one vote, maar alleen voor die leden (en
sympathisanten?) die de moeite nemen zich te verdiepen in de kandidaten.

Misschien heeft kwaliteit en vernieuwing dan een kans.

Groeten,
Mark, die straks door zijn eigen voorstel een paar honderd dollar moet
uitgeven om aan de volgende D66-lijststemming mee te kunnen doen.