Ter overdenking..

gvkooten gvkooten at PLANET.NL
Tue May 28 18:43:34 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik,

Ratelband werkt 1 hooguit 2 dagen. Dit is een tijdelijke egoboost.
"Vette" housemuziek opzetten werkt hetzelfde. Boom, boom, boom..
Bij Ratelband hou je altijd het gevoel over genept te zijn. Toch?

De discussie over wat kiezers wel/ niet zouden willen, e.d....en wat D66
vervolgens moet doen.. mist de context van de andere politieke partijen.
Wat is een verklaring voor het succes van LPF en de SP?
Daarnaast mis ik ook de omgekeerde redenatie. Wat waren jullie conclusies
geweest als D66 20 zetels had behaald?

Naar mijn idee zijn het nog steeds dezelfde patronen die een partij
kiezersgunst of kiezersafgunst opleveren!
Een heel makkelijk te herkennen patroon is: kiezers die na 8 jaar Paars wel
weer wat anders willen.
Of: de prijs die je betaald voor verantwoordelijkheid dragen.
Of: (vlak voor de verkiezingen) de strategische stemmers en stemmers op de
waarschijnlijke winnaars.
Of: overtuigend leiderschap..

Dit nu, heeft niets met vernieuwing te maken. Onze culturele producten
schreeuwen al 36 jaar om aandacht. Het lukt ons niet - door onze opstelling
denk ik - deze visie, missie en doelstellingen aan de kiezer te brengen. Nu
zijn er twee opties.
1. Zijn onze culturele producten dan wel zo belangrijk en wat weerhoudt ons
ervan deze dan te realiseren?
2.  In hoeverre sluiten wij adequaat aan bij de verwachtingen die kiezers
van politiek hebben (politieke vertegenwoordigers)?
Hebben wij boodschap aan de kiezer en heeft de kiezer boodschap aan ons?

De boodschap van Fritz spreekt mij wel aan. Dit is wel in de eerste plaats
bindmiddel voor leden. De kiezer is niet zo geinvolveerd als wij zijn.
Hoe kijken kiezers in deze tijd eigenlijk naar ons?
Liberaal, libertijns, vrij en onafhankelijk denkend,
sociaal bewogen, idealistisch,
radicaal demo-cratiserend en veranderingsgezind,
met pragmatische visies en onderbouwde ideeen,

daarbij voelde en voel ik me thuis,
niet bij conserverend rechts en links,
zelfs niet als zij elkaar in vergrijsd paars
in de houdgreep houden en ons verlammen.

Weg van de regenteske partijcratie,
verlammende taboecratie, paternalistische demoncratie,
de doorbraken van de kiezers aangrijpend
om van onszelf weer een beweging te maken.

Voor directe democratie.
Voor echt vrije keuzemogelijkheden,
gelijkwaardige behandeling van ongelijke gevallen,
en alleen noodzakelijke afgedwongen solidariteit.

Veel kiezers missen die directe democratie,
de veiligheid zich vrij te bewegen en de vrijheid zelf te kiezen,
voelen zich in hun veiligheid, gezondheid enzovoort als minder behandeld,
en missen solidariteit, saamhorigheid en verantwoordelijkheid van de staat.

Er is nog veel te doen en nu kan het weer.
De kiezers waren er al klaar voor,
en nu wij zelf nog,
If we can t join them they beat us.

Fritz van Rikxoort