D66 in beweging

Maarten Bessem maarten at BESSEMENPARTNERS.NL
Tue May 28 17:59:35 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

1966 was mijn geboortejaar en die heb ik ruimschoots achter mij gelaten. Aan de mens die ik zou (willen) worden heb ik sindsdien hard gewerkt en ik ben blij met elke keuze die ik daarbij heb gemaakt. Stilstaan of teruggrijpen naar eerdere en reeds genomen kruisingen is daarbij slechts theoretisch.

In de discussie over hoe nu verder te gaan met de opstelling van ons gedachtegoed en de naam die daaraan gegeven is (D66) heb ik destijds bij het bepalen van mijn politieke standpunten meteen al parallelen getrokken naar mijn eigen ontwikkeling.

Niet inhoudelijk maar wel voor zover het de procedurele kant betreft. Terugkeren naar de zogeheten bevlogenheid van de beginjaren van de radicale democraten is al net zo theoretisch. Wat mij het meest aantrekt in het gedachtegoed van D66 is de vooropgestelde wens van radicale democratische vernieuwing en de respectvolle bejegening van de menselijke maat. Daarin allen al zit zoveel bevlogenheid. De VVD is vooraleerst liberaal, de PVDA vooraleerst sociaal.

Als het nederlandse politieke bestel de weg naar het tweepartijenstelsel in aan het slaan is, wat ik overigens niet geheel negatief vind, dan zouden die twee partijen, VVD en PVDA het minste bestaansrecht hebben. Een groot gedeelte van hun aanhang verkiest namelijk het democratische principe boven de vergane glorie van de liberale en sociale aspecten. Die liggen beiden stevig verankert in het democratische. Om over GroenLinks maar niet te spreken.

De recente verkiezingsuitslag bevestigd deze wens. Daar ligt de pricipale taak voor de D66 en die is min of meer bewust opzij gezet toen de keuze voor deelname aan het tweede paarse kabinet werd gemaakt. Door ons sterker te profileren op de vernieuwing van het democratische principe, moeten we ook de wensen van de dynamische samenleving gestalte kunnen geven. Linksom of rechtsom.

Links of rechts zijn eigenlijk kwalificaties die hun beste tijd gehad hebben.