Twee partijen.

Wim Rampen (thuis) w.rampen at PLANET.NL
Tue May 28 08:27:21 CEST 2002

>Stelling:
>
>D66 kan nu als kleine partij een voorstel lanceren om de kiesdrempel te verhogen tot 5% (ja dat is onze grootte nu!) van de uitgebrachte stemmen en daarmee de eerste stap zetten in de richting van een tweepartijensysteem (misschien 3). Daarmee kiest de bevolking rechtstreeks de regerende partij. Niks geen compromissen meer. Kiezers maken een meerderheid. De winnende partij levert de premier en het kabinet. Geen lange informatie / formatie periode. Aan de slag ermee.

Op zich een aardige gedachte, maar ik mis hier toch nog wel wat... De premier zou ik het liefst toch zelf kiezen, zoals in Frankrijk, de VS etc.. De kamer moet er blijven om te controleren.. In jouw voorstel zou er van een dergelijke controle geen sprake meer zijn en dat ondermijnt de democratie meer dan dat het haar helpt..

>D66 moet dan kiezen bij wie men zich het liefst aan zou sluiten. Of vallen we als centrumlinks uit elkaar?  Het is voor een goed doel.

Ik kan me ook voorstellen dat we naar een driepartijenstelsel toegaan.. In Engeland werkt het aardig: Labour, Tories en Liberal Democrats.. Jammer alleen dat het te strikt doorgevoerde districtenstelsel bijna geen ruimte laat voor de derde.. Ikzelf haat kiezen tussen twee slechten.. Dit kan ook weer leiden tot afkeer van de politiek. Er moet dus wel wat te kiezen zijn, èn een methode om evenwicht te creëren tussen de controlerende en de regerende macht..

Overigens kan het driepartijenstelsel in Nederland betekenen dat we een rechts blok krijgen (LPF/VVD) een links blok (PvdA/SP/GL) en een middenblok (CDA/D66, met de linkervleugel van de VVD en de rechter van de PvdA). Maar eerst die democratische vernieuwing; zonder dat komt een dergelijk nieuwe structuur nooit to stand..Misschien wordt het daarna tijd voor de oprichting van het Progressief Liberaal Democratisch Appèl.. :-)

Groet,

Wim