D66 in verandering

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue May 28 03:16:50 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van Buiten wrote:

> [...]
> Vernieuwing is meer dan ruimte bieden aan hen die "nog niet aan de beurt
> zijn geweest". We hebben meer leden nodig, meer kiezers, en meer en
> diversere actieve leden.
>
> 2. Opvallend vaak worden (oud-)JD-ers genoemd die de toekomst van D66 moeten
> veiligstellen. Als oud-JD voorzitter in Groningen durf ik te stellen dat
> mensen die ooit tussen de grofweg 200 actieve jonge leden van de JD leuke
> dingen gedaan hebben, niet automatisch geschikt zijn om vorm te geven aan de
> toekomst van D66. De JD heeft D66 veel goeds en veel goede mensen gebracht,

Erik, echt deze manier van vernieuwing(en) zit op dood spoor!!!!

> Met ruim 12.000 leden en ruim 400.000 kiezers, die zeer verschillen in
> achtergrond en betrokkenheid, heeft D66 nu mensen nodig die vol enthousiasme
> bereid zijn aan de partijkar te trekken.

Ja, precies het geloof erin, maar er is niets bereikt!!!!!!
Niets waar jij of ik iets mee kunne doen in die democratie van ons.
De kar die D66 heet in een politiek bestel dat slechts uit is op
stemmen, faalt.

Zie hoe je die 400.000 in de kou hebt laten staan.

"Ach kijk, daar gaat D66 door de bocht", en wij (kiezers/burgers)
hoeven/kunnen/mogen niets doen dan met de armen over elkaar, of liever
als applaus machine fungeren.

Hoe kunnen die 400.000 kiezers, die zeer verschillen in achtergrond en
betrokkenheid *echt* deelnemen in een democratisch proces? Hoe maak je
hen *echt* tot participant, ook een participant met *echte* betekenis?
Hun betekenis? *Hun* *democraat* zijn?

>Ook de veel genoemde
> kamerkandidaten zoals Ageeth Tellemans en Dennis Hesseling (ze waren deze
> campagne toch wat onzichtbaar..) moeten nu niet wachten met hun bijdrage aan
> de partij-vernieuwing tot ze aan de beurt zijn in de kamer of wachten op de
> volgende kandidaatstelling. De partijleiders van de toekomst moeten zich nu
> laten zien, zoals Hein en Michiel nog steeds zichtbaar zijn.

Ach, dat partij gebeuren, daar gaat het vernieuwen niet om. Zit ook
niemand op te wachten.
Overigens ben ik het wel met je eens dat je die partij leider wat minder
belangrijk moet maken.

Democratische vernieuwing daar gaat het om.
De burger mee laten denken, laten participeren, stimuleren en zowel in
het bestuur als in de politiek.

Zo nu maar weer even ophouden anders krijg ik Henk v. L weer in mijn
nek. :-)

Henk Elegeert