Twee partijen.

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue May 28 02:43:08 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John,

Met een kiesdrempel van 5% is er nog geen twee partijen stelsel, of drie. En
met drie begint in Nederland al de coalitievorming. Wie schreef vandaag
toch, dat we nu 50 links, 50 midden (CDA + CU + SGP) en 50 rechts hebben
(VVD + LPF). Ik denk dat we eerst toch de burger de idee moeten geven, dat
hij meer invloed op de Overheid heeft dan tot nu toe (ik citeer vrijelijk
uit Hans van Mierlo enige tijd geleden). Nu stem je met 1 stem in de 4 jaar
op de tweede kamer, daarvan afgeleid  de regering (maar daar mag je niet
voor stemmen), de door de regering benoemden als burgemeesters van de
groetere steden en de CdK's en nog best wel een lijstje met hotemetoten, en
de Koningin krijg je er ook al cadeau bij. Er lijkt nu al, met de verkiezing
van de nieuwe TK voorzitter, iets van nieuwigheid in de lucht te zitten. Dat
het waarschijnlijk tot benoeming als zo'n opportunist en politicus met een
kleine p zal leiden als Frans Weinglas, moeten we maar even voor lief nemen.

Groet,

Tjerk