NS (voorheen: ziekenhuizen)

Wim Rampen (thuis) w.rampen at PLANET.NL
Sun May 26 21:17:25 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

Bart schreef:
> De positieve motivaties die ik noemde zijn inderdaad vaak effectief, al
> hebben ze totaal niets met de aandeelhouder te maken (als de koers zakt
> verandert men gewoon de optie-regeling).

In het bedrijf waar ik voor werk, en zo zijn er meer, is er een
winstdelingsmeganisme voor "key-employees" die langer dan 5 jaar werken bij
het bedrijf. Hiermee worden medewerkers die een structurele bijdrage hebben
geleverd aan de waardevermeerdering van het bedrijf beloond met een deel van
deze waardevermeerdering. Dit lijkt veel op een optieregeling. Het effect:
medewerkers en managers blijven langer wat de continuïteit bevordert. Hoe de
waardevermeerdering wordt gemeten is bepaald door de aandeelhouders, op
initiatief van de RvC. Alleen de aandeelhouders mogen de regeling wijzigen..
Waarde vermeerderen van het bedrijf kan m.i. alleen door structurele groei
te managen, kortom: ervoor te zorgen dat je klanten (jawel, daar begint het
in ieder bedrijf mee..) tevreden zijn en meer van je gaan kopen.. Je klanten
tevreden houden doe je door een kwalitatief goed product of goede dienst
neer te zetten.. Hiervoor is goed personeel (en dus tevreden personeel)
noodzakelijk.. Waardevermeerdering is ook in het belang van de
aandeelhouders... Hun belangen worden dus niet geschaadt.... Zo kan het dus
ook in "Big business-land"

> Denk aan (in Nederland): KPN, UPC, KPNQuest, Versatel, Baan, WOL,
> Newconomy, Landis, enz, enz. Het management springt er met bakken vol
> geld uit, de aandeelhouder/obligatiehouder is het geld (vrijwel) kwijt.
> Het gaat van: kop ik win, munt jij verliest.

Juist een D66-er moet weten dat je niet alle bedrijven over één kam kunt
scheren, net zoals we dat niet doen met Turken, Marrokanen, Surinamers,
Asielzoekers... Ziekenhuismanagement, Politici, Ambtenaren..etc.etc..
toch..?

Groet,

Wim