Werkconferenties (2)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri May 24 19:00:52 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

 > Mijn uitgangspunt was/is de positie van een pro-actieve
burger/betrokken burger.

 > Vanuit dat vertrekpunt ziet de positie van de politieke partij er wat
vreemd uit.
 > Die lijkt dan steeds bezig met het bereiken van zoveel mogelijk
burgers maar enkel om iets gerealiseerd te krijgen dat vervolgens ten
dienste zou moeten staan van diezelfde burger.
 > Echter als die burger actief deel zou kunnen nemen in dat proces zou
hij/zij daar ook iets mee kunnen doen.
 > Dus actief deelnemen in die democratie en zelf daaraan invulling
kunnen geven.

 > Kortom: Houdt de politiek niet juist de burger af van de democratie
door teveel de nadruk te willen leggen op doelen die voor hem/haar te
willen bereiken?

 > Zou de rol van de politiek niet moeten zijn de burger behulpzaam te
zijn, maar dan dient hij/zij daarvoor een vorm te hebben waarin hij/zij
daarvan gebruik kan maken.
 > Vandaar dat ik pleit voor een pro-actief burgerschap.

Henk, ik denk dat het zinvol is om iets concreter te worden over hoe de
actieve rol van de burger er in de praktijk uit zou kunnen zien.

Het begint er mee dat iemand iets meemaakt of hoort/leest/ziet dat iets
bij hem/aar losmaakt.
Stadium twee is, dat hij/zij het er met anderen in de directe omgeving
over heeft, en er ideeen vorm krijgen.
Stadium drie is waar het normaal gesproken vastloopt, want onze held kan
z'n ei niet kwijt.
In mijn optiek moet hier een politieke partij het signaal oppikken
(stadium drie). De vele contacten en de kennis binnen een partij maken
het mogelijk een discussie over het onderwerp te voeren die de gehele
relevante context omvat, inclusief de mogelijkheden om echt iets te doen
met conclusies (stadium vier en verder). Je zou kunnen zeggen, de burger
wordt (tijdelijk) bij de partij betrokken.

Het initiatief kan ook van de kant van de politieke partij komen,
namelijk dat burgers die bij een onderwerp betrokken zijn actief
benaderd worden om bij te dragen aan een lopende discussie. Of aan het
vormgeven, uitvoeren of controleren/evalueren van beleid.

In beide gevallen is het van belang dat burger en partij elkaar vaak en
gemakkelijk vinden, dit vereist een actieve, betrokken rol van politieke
partijen (resp. partijleden).

 > Ik verwijs in dit verband even naar de discussie die even heeft
plaatsgevonden en waar verschillende deelnemers het platform hebben
verlaten. (ben even de naam kwijt, was het niet over genen?)

Ik denk dat je de commissie Terlouw hebt (over biotechnologie) bedoelt.
Op zich een aardig experiment in de juiste richting. Dat het niet
optimaal liep geeft aan dat er nog het een en ander te leren valt over
het organiseren van een brede discussie.

Maar het formeel organiseren van discussies is niet de manier. Discussie
ontstaat spontaan: onderwerp, tijdstip, deelnemers, resultaat, dat valt
allemaal niet te voorzien of te regelen.

Bart Meerdink