Bijdrage verwacht (treurige brief...)

Rikkert J. Swets r.swets at WARANDE.UU.NL
Thu May 23 16:59:17 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi,
Nogmaals, mijn opmerking was niet bedoelt als schoppen, al zie ik na
herlezen ook in dat dat wel zo lijkt. Emoties kregen even de overhand, aan
eenieder die ik op zijn/haar tenen heb getrapt of anderszins gekwetst, mijn
excuses. Hieronder een begin van de opbouwende kritiek (zie ook mijn post
van de 21e). Het is wel achterafwijsheid, maar dat kan nu niet meer
anders...

Allereerst over democratische vernieuwing. Een belangrijke zaak, dat ga ik
niet ontkennen. Ik denk alleen dat D'66 zich in de vingers heeft gesneden
door het zo hoog op te spelen (kroonjuwelen...). Al jaren pleitteD'66 ervoor
zonder dat er schot in zat. Nu hebben we de eerste stappen toch gezet
(beperkt referendum, beperkte gekozen burgemeester). Dit had als overwinning
kunnen worden binnengehaald, ware het niet dat we er zo'n groot punt van
hebben gemaakt dat we onrealistische verwachtingen bij de kiezers hebben
geschapen. In hun ogen hebben we die verwachting niet waargemaakt. Zelf vind
ik dat we op dit gebied de afgelopen jaren veel hebben bereikt, maar ook ik
had meer verwacht.

Over de "maatschappelijke onvrede": Onvrede kan je ook maken. Twee jaar
geleden vond iedereen nog dat het goed ging met ons land en hoe lang is die
wave in de 2e kamer nou eigelijk geleden... Sindsdien is er feitelijk weinig
veranderd in ons land, behalve dan de perceptie. Ik kan niet anders denken
dan dat we dat hebben laten gebeuren. De problemen van nu waren er toen ook.
Bovendien waren ze al gesignaleerd en werd er aan gewerkt, denk hierbij aan
het extra geld voor de zorg en de minister van integratie.
Als paars deze problematiek naar voren had geschoven als gevolgen van
jarenlang slecht beleid of bezuinigingen en zichzelf had uitgeroepen tot de
grote bestrijder van de problemen had zij die onvrede mijns inziens net zo
goed voor zich kunnen mobiliseren.

Hier moet ik het op het moment even bij laten, wordt vervolgt...