Treurige brief kondigt statusquo aan

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Thu May 23 16:42:13 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Thu, May 23, 2002 at 03:46:52PM +0200, Hans Giesing wrote:
  :
  : Hmm, even mijn licht over het volgende:

Kijk eens aan. Er verzamelen zich een paar tegen de krib aan schoppende
JD-ers op de lijst. Goed zo :-)

  : >a) we hebben met z'n allen de lijst samengesteld, deze >mensen genieten de
  : >meeste steun binnen D66, en b) zie >ik liever een inhoudelijke bijdrage dan
  : >het ongenuanceerd afkatten van een groep personen.

  : Ik stoor mij vooral aan de Stem Advies Commissie (SAC). In de aanloop van de

De SAC is het laatse jaar op deze lijst meerdere malen aan de orde geweest.
Naar mijn smaak heeft deze zeker een rol, wat er echter aan schort is de
verantwoording van keuzes.
Het nummeren van kandidaten moet ze wel doen in de nieuwe procedure waar
je ook op het advies kunt stemmen (wat goed is voor het hoog houden van hoog
geplaatste nieuwelingen).

  : D66 moet haar elitecomplex afschudden. Het jezelf alleen maar zien als een
  : partij voor hoger opgeleiden (alleen zij begrijpen onze standpunten immers)
  : is in tegenspraak met je basisopvatting als partij, namelijk democratie. D66
  : is juist een partij die zich op de grote massa moet kunnen richten, niet
  : omdat we populistisch zijn, maar omdat onze standpunten voor alle burgers
  : positief zijn (meer democratie). Dat heeft voor een deel met uitstraling te
  : maken en dat komt werl van onze vertegenwoordigers af. D66 moet durven
  : duidelijke taal te spreken!

D66 zal nooit een volkspartij worden, Hans. Al die democratiserings-
voorstellen zijn prachtig (en belangrijk!) maar de kiezer laat daar zijn
of haar stem niet door bepalen. Ik sluit ook niet uit dat een aantal ervan
in de toekomst geimplementeert wordt terwijl D66 in de oppositie zit.
Waar 'de massa' op zit te wachten is klare taal en een erkenning van
maatschappelijke problemen. Zoals ik al eerder schreef: links heeft
een deel van haar traditionele achterban naar rechts zien vertrekken.
D66 komt nu in de moeilijke situatie dat ze oppositie moet gaan bedrijven
terwijl ze met sociaal-economische punten waarschijnlijk redelijk mee kan
gaan met de nieuwe coalite en voor wat betreft sociaal-culturele en
ecologische punten door de andere oppositie partijen links gepasseerd
zal worden.
Wat dus nodig is, is niet het definieren van 'speerpunten' (de werkelijk-
heid zet toch altijd andere zaken op de agenda, zie ook de campagne)
met een grondig herbezinnen op progressieve politiek na fortuyn.
Minder midden en meer sociaal-liberaal. De bekende reden van bestaat
zal deze zomer opnieuw doordacht moeten worden. En ik vermoed dat
bestaansgrond naast/tegenover het eclectische gedachtegoed van Fortuyn toch
meer te vinden is in de progressieve hoek (antiglobaliseringsvraagstukken,
duurzame ontwikkeling, geen privatisering van nutsvoorzieningen, etc)
maar dan vanuit een liberaal ipv collectivistisch gezichtspunt dan
vanuit de huidige opstelling (waar men kennelijk terugschrikt van de
aanduiding 'links'). Uitstraling daarbij is zeker belangrijk maar er
zal wel een helder visie aan ten grondslag moeten liggen.

  : Hans Giesing
  : (op pers. titel)

Andere titels hebben we hier niet, Hans.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |