Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Thu May 23 12:04:50 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bart,

Goede reactie vind ik. Zie mijn eerste antwoord op jouw vraag hierna.

>Welke oplossingen had je in gedachten, Fritz?
>
>Het bestrijden van de oorzaak (slechte integratie) lijkt me als eerste
>aangewezen.

Inderdaad. Zoals de SP eind jaren 70, geworteld in de probleemwijken tussen
arbeiders en gastarbieders, als eerste durfde voor te stellen, toen fel als
rascistisch en fascistisch verketterd door de "linkse kerk". Kiezen om hier
te blijven en volwaardig Nederlander te worden en te integreren (Nederlands
leren, kunnen meedoen) of terug te gaan met behoud (afkoop) van meebetaalde
rechten. Voor een deel nu te laat, maar beter ten halve gekeerd.

Ik zou als eerste de problemen in alle openheid bespreken met de betrokken
groeperingen zelf, zoals Pim bijvoorbeeld met die modernere Imam Haselhoef
gewoon over en weer respectvol het gesprek aanging over homoseksualiteit,
Islam en andere onderwerpen. Uit die dialogen kwamen wederzijds inzichten en
deeloplossingen voort. En de wil om zich in te zetten voor oplossingen.

Ook het door Van Boxtel als deelprobleem beschouwde en kafkaiaans ten koste
van goed integrerenden "aangepakte" massaal en gericht huwen van onderdanige
meisjes uit de moederlanden van vorige generaties zou ik gewoon open
bespreken. We kunnen niet wachten tot eenieder geintegreerd is en ook hier
een partner kan vinden. (Overigens is bekend en door vele betrokkenen bekend
dat er ook nog steeds veel schijnhuwelijken worden aangegaan en dat ook veel
om  liefde bedoelde huwelijken mislukken door integratieproblemen en de
medebedoeling zich sec hier te vestigen.)

Durf te zeggen dat massale huwelijken met onderdanige meisjes onaanvaardbare
gevolgen heeft voor de Nederlandse samenleving inclusief voor de al dan niet
goed integrerende allochtone bevolkingsgroepen zelf, en dat dat in zekere
zin misbruik maken is van de individuele vrijheid samen te wonen of te huwen
met "toevallige" buitenlandse liefdes die nooit is bedoeld om massale
immigratie mogelijk te maken.
Laat ze maar meedenken en meepraten hoe dat probleem te bestrijden, in
plaats van zonder hen over hen en anderen te denken en het allen onmenselijk
en soms onmogelijk te maken in Nederland met hun toevallige liefde samen te
wonen.

Wees open en denk hardop over alle denkbare oplossingen, inclusief
paardemiddelen als quota, wachttijden of een generatie overslaan om ook weer
buitenlandse partners hier naar toe te halen, enzovoort. Hardop denken en
praten, niet om uiteindelijk de slechts denkbare oplossingen te kiezen, maar
wel om het probleem oprecht bespreekbaar te maken, de wil het daadwerkelijk
aan te pakken en op te lossen duidelijk te tonen, en om zoveel mogelijk
alternatieve oplossingen te beschouwen en om zoveel mogelijk consensus te
laten ontstaan over wat (voor een grote meerderheid) de beste aanpak is.
Zo een open bespreking kan alleen al bevorderen dat er andere houdingen
ontstaan en dat er ook zonder wet- en regelgeving al bijgestuurd gaat worden
door mensen en groepen zelf. Daarvoor hoeven we echt niet bang te zijn.

Het moge duidelijk zijn dat naar mijn ervaring en oordeel we zo normaal
omgaan met problemen die geen taboe zijn, en dat juist de taboe-isering van
de duiding van problemen en de alternatieven het oplossen van die problemen
onmogelijk maakt.

Fritz van Rikxoort