Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed May 22 18:22:00 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat is dus onzin. Of we (de politieke partij in de rol van de overheid)
> 'lossen de problemen op'. En dan doen we dat dus op onze manier, oftewel we
> pushen onze agenda. Of we geloven in het oplossend vermogen van de
> samenleving zelf en creeren daar de randvoorwaarden voor (stimuleren het).
> Dan storten we minder 'oplossingen' uit over de burgers, maar halen wel
> onze doelen.

Mark, oordelen is stoppen met denken. Jouw 'Dat is dus onzin' belooft
dus niet al te veel goeds voor de kwaliteit van de rest van je posting.

Zeg eens, hebben we als D66 de kiezer een dienst bewezen door 'het
openbaar vervoer te stimuleren'? De grond in stimuleren bedoel je. En
nog steeds menen we te weten dat voor de kiezer de prioriteit bij het
openbaar vervoer dient te liggen.

En als je vertrouwt op een spontaan 'oplossend vermogen van de
samenleving zelf' dan ben je in mijn ogen wel heel supernaief bezig.

De vrije markt (verkeer van geld, goederen, ideeen, mensen,..) mag dan
het krachtigste systeem zijn om onze maatschappij doelmatig te ordenen,
afhankelijk van hoe het gestuurd (of niet gestuurd) wordt draait alles
de soep in of houden we een prettig, vrij, democratisch landje.

De politiek is voor en van iedereen, en daar is het dat de keuzen voor
onze maatschappij gemaakt (behoren te) worden. Dat we daarbij zoveel
mogelijk willen profiteren van de economische en sociale voordelen van
een vrije markt en een vrije samenleving leidt ons naar bepaalde soorten
politieke oplossingen. Maar goede oplossingen vereisen gewoon overleg,
inzicht, creativiteit, en hard en intelligent werk, ze komen echt niet
spontaan tot stand.

Bart Meerdink