Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed May 22 07:11:25 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Henk,
>
> Misschien een beetje rare discussie, jij zegt: "Ik ben het dus absoluut
> niet met je eens, Bart", en ik ben het voor het grootste deel juist wel
> met jou eens! :-)

Kijk Bart, dan krijg je van mij ook een big :-)

> Mijn 'Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud' slaat op het totaal
> centraal stellen van concrete vraagstukken uit de samenleving (de inhoud
> dus), in plaats van het voorop stellen van een maatschappij-visie
> (liberalisme en zo) die los staat van die concrete problemen.

Tot zover kan ik goed met je mee.
Punt is echter, dat de pro-actieve burger hier samen met de overheid aan
de slag moet en dus niet zozeer de politiek. Dat is waarom ik het niet
met je eens ben.
De politiek heeft hier geen agenderende rol überhaupt, anders dan via de
coalitie.

> We brengen respect voor de problemen van de burger tot uitdrukking door
> diezelfde problemen op te lossen, en niet onze eigen agenda te pushen.

Die burger zal - geconfronteerd met het initiatief tot beleid - samen
met commissieleden moeten kijken om welke problemen het gaat.

Ik voel in die zin meer voor respect voor de rol van de betrokken burger
in dat proces en dus ook voor het mogelijk maken van dat proces.

Het houdt ook tevens een andere rol in voor de politiek, die zich meer
zal moeten toe leggen om die betrokken burger te voorzien van
denkbeelden, argumenten, visies etc....
Immers er zal moeten worden gedebatteerd in die commissie.

Heb ik het verschil enigszins over kunnen brengen?

Henk Elegeert