Districtenstelsel binnen D66

Wim Rampen (thuis) w.rampen at PLANET.NL
Sun May 19 16:38:51 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad,

Inderdaad ben ik een voorstander van het districtenstelsel, in gematigde
vorm.. Het behendig gebruik maken van de huidige kieswet zal echter niet de
zo gewenste en nodige duidelijkheid verschaffen. De partijen moeten met één
lijst de verkiezingen in om grote verwaring te voorkomen. Mocht er later nog
een echt (gematigd) districtenstelsel zijn, dan blijft dit principe
overigens mijns inzien staan voor dat deel van de kamer (50%) dat volgens
evenredige vertegenwoordiging wordt ingericht..

Mijn stelling ging echter in meerdere mate om de wijze waarop we binnen D66
de lijst van kandidaten voor de tweede kamerverkiezingen samenstellen. Het
"verander de wereld, begin bij jezelf"-principe dus.. Het nadeel blijft dat
we bij te weinig zetels, nog niet alle districten in de kamer
vertegenwoordigd hebben. Dit gebrek is echter vrij eenvoudig op te lossen:
vervang de Adviesraad voor een "Districtenraad" en laat uit alle districten
de nr's 1 iedere twee/drie weken met de kamerfractie van gedachte wisselen.
Verder zou het een goede zaak zijn om aan ieder zittend kamerlid, een
schaduw-lid (uit een ander district) toe te voegen uit de districtenraad.
Deze kan helpen met dossiers, informatie en gevoel uit de achterban
doorspelen naar de kamer etc. etc..

Vraagstukken als "hoe zijn de districten ingedeeld" en "hoeveel districten
moet er dan zijn" zijn wellicht interessant, maar niet terzake doende op dit
moment. Eerst moet de principiële keuze voor een districtenstelsel genomen
worden, dan volgt de inrichting ervan..

Groet,

Wim