Consequenties trekken

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Sun May 19 15:19:26 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Opgezweept door enkele journalisten lijkt het erop of nieuw gekozen
fractievoorzitters in de Tweede Kamer de wettelijke ruimte zouden hebben
om zelf direct na de verkiezingen hun fractie samen te stellen uit de
kandidaten van hun respectievelijke lijsten.

Niets is minder waar. Die ruimte is er helemaal niet. Een gekozen lid
van de Tweede Kamer der Staten-Generaal is voor vier jaren gekozen -
behoudens tussentijdse ontbinding van de Kamer. Een fractievoorzitter
zou wel een lid van de fractie uit de fractie kunnen zetten. Het gekozen
lid van de Tweede Kamer blijft dan echter lid van de Tweede Kamer,
misschien als éénpersoons fractie. Een fractievoorzitter heeft echter
niet het recht een gekozen lid de Tweede Kamer uit te sturen.

De burgerkiezer hebben op 15 mei alle ruimte gehad hun vertrouwen uit te
spreken ieder voor zich in één van de kandidaten.  Blijkens eerdere
berichten op deze lijst hebben vele burgerkiezers volop de ruimte
genomen dat te doen door niet automatisch op nummer één van een van de
lijsten hun stem uit te brengen, maar door een zogeheten voorkeurstem
uit te brengen.

Overigens Hein, kan ik je oproep wel begrijpen. Als er twee leden uit de
fractie van D66 opstappen ben jij rechtstreeks verkozen. De Milliano
dacht een aantal jaren geleden ook op die manier in de Kamer terug te
kunnen keren. Enige mazzel die jij hebt is dat je wat dat betreft nog
niet in de Kamer hebt gezeten.

Overigens vond ik het opvallen hoeveel Kamp aanhangers Peter van Ingen
om zich heen had verzameld hedenmiddag in het programma Buitenhof. Na
Paul Scheffer heeft ook Paul Cliteur zijn ware gezicht publiekelijk
laten zien.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33