Consequenties trekken

Sun May 19 14:23:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder:

 Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>:
>Naar mijn inschatting wil Thom heel graag, maar wordt hij omringd door
>verkeerde influisteraars en een hofhouding met dubbele agenda.

 Op een gegeven moment moet toch duidelijk zijn dat het fout gaat ? Ik
 ergerde me nogal aan dat 'dubbele cijfers' gedoe. Ik had zelf zoiets
 van dat D66 al blij mocht zijn als er meer dan 5 zetels inzaten. Wie
 zegt dat het er meer dan 10 zouden worden en dat er sprake was van een
 'opgaande lijn' was zo ongeloofwaardig dat de kiezer eerst eens verder
 ging kijken.

 Je kan aan Thom de Graaf zien dat hij erg z'n best doet (en hij gaat
 zelfs iets vooruit) maar het zit er gewoon niet in - hij is te verkrampt.
 Je weet van te voren al wat hij gaat zeggen (alles moet blijven zoals
 het is), en daar zit dus niemand op te wachten. Op z'n minst zou er
 toch iets over de toekomst gezegd kunnen worden (en dan niet dat Paars
 III 'niet uitgesloten' moet worden, zoals nu gebeurde).

>Wie heeft hem geadviseerd om in de campagne de nadruk op (het zichtbaar
>faillerende) paars te blijven leggen?

 Deed de PvdA natuurlijk ook, trouwens. Alleen de VVD poogde nog iets
 (en verloor naar verhouding nog het minst van Paars).

 Paars had gewoon moeten ophouden na de kabinetscrisis over het referen-
 dum, toen was echt wel duidelijk dat Paars II nooit iets zou worden. Was
 er nooit een Fortuyn geweest en had de partij laten zien waar ze voor
 stond.

>Wie heeft hem ingefluisterd dat een oppositierol niet nastrevenswaardig
>is, en dat we moeten blijven inzetten op regeringsverantwoordelijkheid?

 Je moet haar natuurlijk wel nastreven - maar niet ten koste van het eigen
 voortbestaan. En dat is thans duidelijk in gevaar.

>Wie heeft hem geadvisserd in de campagne te concentreren op de bekende,
>en niet ook de nieuwe gezichten naar voren te schuiven?

 Hein, die ene voorkeursstem uit Mokum Oudwest kwam zowaar van mij...
                                                                      :-)