Consequenties trekken/

Wim Rampen (thuis) w.rampen at PLANET.NL
Sun May 19 14:20:22 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Je hebt in deze (je kunt niet voorzichtig genoeg zijn deze tijden :-)
volledig gelijk. Op de uitslagenavond kreeg ik juist ook het gevoel dat we
dat gingen doen. Thom de Graaf sprak het duidelijk uit in zijn
'uitslag'-toespraak: D66 moet nu op de barricaden voor democratische
vernieuwing.. Thom heeft er weinig vertrouwen in dat CDA, LPF en VVD dat
zullen gaan doen..

Ik twijfel een beetje.. tussen de hoop dat dat inderdaad het geval is en D66
dus nog bestaansrecht heeft.. en de hoop dat ook het nieuwe kabinet de
verkiezingen goed heeft begrepen, dan worden die democratische vernieuwingen
wellicht nog wat eerder werkelijkheid..

In ieder geval is het na die laatste toespraak vrij stil gebleven, terwijl
de anderen, en met name de VVD, in de openheid hun veranderingsgezindheid
laten blijken. Hiermee lokken ze het debat uit. Ook D66 zal dit meer moeten
doen.. We moeten ons echter wel realiseren dat D66, met 7 zetels, een
journalistiek weinig interessant verschijnsel is geworden.. Ons debat zal
zich dus echt in de samenleving moeten afspelen, en in de partij.. Het debat
van D66 zal erop gericht moeten zijn die democratische vernieuwing nu echt
zo snel mogelijk door te voeren...

Ik gooi er alvast één op:
Ik voel wel wat voor een districtenstelsel binnen onze eigen partij ten
behoeve van de kandidatenlijst van D66 voor de tweede kamer.. Alle
districten leveren een kandidaat, na directe verkiezingen binnen het
district, en alle leden gezamenlijk bepalen de volgorde.. De lijsttrekker
wordt al eerder gekozen op het congres... Deze is immers onze
kandidaat-premier..

Hiermee bereiden we ons als partij ook voor op de democratische vernieuwing
die we voorstaan..

Groet,

Wim Rampen