Consequenties trekken

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri May 17 01:57:56 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"G.W.C. van den Berg" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste Peter,
>
> Het doel ondersteun ik. Ik weet niet of dit de beste weg is. Er zou al veel
> verbeteren als de gekozen leden de ruimte krijgen om controversiele
> standpunten in te nemen. De fractievoorzitter dient dan vooral te zorgen dat
> al te scherpe standpunten worden gerelativeerd en worden uitgelegd als
> consequentie van het D66 gedachtengoed. Hoe meer herrie in de media, hoe
> groter de kans dat we kunnen terugkomen. Geen fractiediscipline vooraf. D66
> [...]

Helemaal mee eens, Gerard.

Als D66 daarnaast er ook nog in zou slagen de democratie terug te
brengen bij de burger en hen te vooral te voorzien en van standpunten en
argumenten voor het lokaal te voeren debat - of op gelijk welke niveau -
, vangt D66 drie vliegen in een klap.
Namelijk invulling geven aan de gevraagde vernieuwing, uitdragen van het
gedachtengoed van D66 en burger/kiezer dichter bij de politiek te
brengen en overheid.

Laat ik nog even buiten beschouwing welke voordelen dat oplevert voor
het gevoel van eigenwaarde voor de burger die nu wel serieus met de
democratie aan de slag kan en daaraan zelf invulling kan geven, die zich
niet al te zwaar gebonden te hoeft voelen aan partij standpunten -
hij/zij kan immers vrij shoppen voor zijn standpunten en argumenten -,
de stabiliteit van de samenleving, de kortere communicatie kanalen,
gerichtere informatie voorziening, dichter bij de burger.

Dat alles te bereiken via pro-actief burgerschap.

De partij zou op de diverse beleids-terreinen de standpunten
inzichtelijk kunnen maken en het debat/discussie bereikbaar kunnen maken
voor een ieder die positief daaraan een bijdrage wil leveren.

Kunnen we eindelijk gericht onze discussie over de zorg voeren, Gerard.
:)
Die zal dan eindelijk transparant in beeld zijn met alle ins and outs.
Immers alle relevante informatie zal voor beiden beschikbaar zijn en in
bruikbare vorm.

Gaat D66 ook eindelijk wat doen met ICT, meer dan als communicatie
kanaal.

Henk Elegeert