today's the day!

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu May 16 10:58:53 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc-Jan Ahne wrote:

 > Misschien dat je niet een van de anderen aan moet bevelen als
fractievoorzitter maar op zich vind ik het wel goed dat Fritz de analyse
maakt. Het stemadvies van Weijers was natuurlijk deels bedroevend, er
werden conclusies getrokken over mensen zonder dat daar enige vorm van
verantwoording werd afgelegd. Op de site van Groen Links stond tot voor
kort nog het verslag van hun adviescommissie die per persoon aangaf
waarom deze al dan niet een plek (of die bepaalde plek) had gekregen op
hun lijst. Je zult daar zorgvuldig mee om moeten gaan maar we moeten als
partij ook leren kritisch naar elkaar te kijken.

Zouden er zoveel D66-ers zijn die alleen het vakje van het stem-advies
aangekruist hebben? We zijn er allemaal bijgeweest bij de stemming, en
er waren ook wel verschuivingen (Hein stond eerst op 7 bijvoorbeeld en
Vivien op 5). Het is gewoon moeilijk om een nieuwe onbekende kandidaat
boven iemand te zetten die je kent en waardeert.

 > In 1998 gingen we van 24 naar 14 zetels, daar zijn veel (externe)
verklaringen voor te geven maar je moet ook naar binnen durven kijken.
Daar hebben we als partij nog wel eens moeite mee. Van de 14 kamerleden
die in 1998 gekozen werden was er 1(!) nieuw. Als partij hadden we
verdomd om de slechte peilingen te vertalen in een conclusie voor wat
betreft de lijstvolgorde.

Dit keer heeft de stem-commissie volgens mij echt wel geprobeerd om voor
meer vernieuwing te zorgen. Niet genoeg misschien, maar anders was het
denk ik nog meer teruggedraaid bij de interne stemming dan het nu al
geval was.

 > De huidige lijst vertoont meer vernieuwing al begint dit inderdaat
pas vanaf plaats 7. De nieuw gekozen fractieleden zouden zich wat mij
betreft ook af moeten vragen of zij in de huidige situatie de juiste
persoon op de juiste plek zijn. Hierover zouden we binnen de partij ook
eerlijk tegen elkaar moeten kunnen zeggen wat we vinden.

Je zou gelijk kunnen hebben. Maar dit openbare forum leent zich niet zo
erg voor een discussie over personen. En: we hebben er allemaal al eens
uitgebreid over gestemd.

Bart