districtenstelsel

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu May 16 02:44:57 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vooruitstrevenden,

Nog steeds werken we met een stelsel, waarbij een stem op de lijsttrekker, of wie dan ook op een lijst, in de vastgestelde lijstvolgorde leidt tot bezetting van de Tweede Kamerzetels. De individuele kwaliteit van al die kandidaten, die op de lange sleep van de lijsttrekker meegaan, is volstrekt niet relevant. Alleen daarom al vind ik de keuze van 26 Tweede Kamerleden van de lijst LPG (`zo licht als gas') frappant. Met uitzondering van de voorkeursstemmen, maar afgezien van een enkeling, heeft dat voor zover ik nu weet nooit tot een gewijzige kandidaatstelling geleid.

Herman Beun schreef er vandaag al wat over, maar kunnen we nu  niet overgaan tot een systeem, waarbij de 150 kamerleden (en laten we dat dan ook weer terugbrengen tot 100)  met de meeste stemmen in de Tweede Kamer komen. Ik denk, dat bij de lijst LPG er dan niemand in zou zitten, maar daar gaat het me nog niet eens om. En dan is ook het distrtictenstelsel, wat voor mij anno 2002 toch wat achterhaald is en wat ook eerder leidt tot regionale tegenstellingen in plaats van een goed landsbestuur,
wat mij betreft niet nodig.

Want uiteindelijk is het toch Brussel, die het gaat bepalen, en blijft onze TK als een soort PS over.

Groet van een Tjerk, die toch nog even moet bij komen!