Voorkeurstem

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Wed May 15 17:23:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Een open benadering, met het verkiezingsprogramma als uitgangspunt. Nee,
de Minister-President wordt geen 'sterke man'. In de twintigste eeuw was
er één 'sterke man' en dat was Hitler. Nee, D66 staat met een gekozen
minister-president alles behalve een dictatuur voor.

Een werkconferentie lijkt me een goed idee. Het lijkt me ook een goed
idee om dan Hans van Mierlo en een paar andere oude rotten uit te
nodigen om helder en duidelijk uit te leggen waarom ze het wel te doen
is. Dat is namelijk om de burger niet alleen een stem te geven op een
partij (want dat doe je vandaag, hoewel je op een kandidaat stemt) maar
ook een stem op de macht: wie heeft in de ogen van de burgers het meeste
vertrouwen om een kabinet samen te stellen, onverlet het vereiste dat
dat kabinet ook op steun in de Kamer zal moeten kunnen rekenen. Zodat
iemand op Groen Links kan stemmen en Ad Melkert kan verkiezen als
premier.

Die werkconferentie gaat niet om weer eens gezellig een debat met elkaar
te voeren waarom we allemaal zo voor een gekozen minister-president
zijn, maar om te werken en te schrijven aan een initiatief wetsvoorstel,
met een heldere Memorie van Toelichting.

En veranderingen brengen risico's mee, zoals enkele door Herman Beun
opgesomd. Het is gewenst om alle risico's in kaart te brengen en het
wetsvoorstel zo vorm te geven dat de grootste risico's beheerst worden.
Bijvoorbeeld: Angst voor invloed van het bedrijfsleven? Sponsoring bij
dezelfde wet verbieden. Het gaat om bewust om gaan met risico's. Ach de
overheid is en blijft een rare onderneming.

Bewust omgaan met risico's is namelijk slechts een van de vele
definities van ondernemen. Een ander is het bij elkaar brengen van
mensen en middelen om een doel te verwezenlijken. Missie, visie,
strategie, roepen de organisatie-adviseurs dan in koor. En de missie van
een overheid is niet 'Werk, werk, werk'. De missie is 'Veiligheid,
veiligheid', een paar collectieve goederen of infrastructuur
organiseren, en een beetje inkomensherverdeling.

Kortom, de "Hoe wordt ik minister-president" bestseller is al in de
maak. De kern: draag met passie een missie, een visie en een strategie
uit. Laat zien dat je je committeert aan die missie en die visie. Laat
zien dat die visie gedeeld wordt door heel veel burgers. Laat zien dat
die missie en visie niet alleen gedeeld wordt door een kleine
minderheid, maar door een ruime meerderheid van alle Nederlanders.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage