Voorkeurstem

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Wed May 15 16:02:04 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris van den Wittenboer schreef:

> In een mailtje hiervoor las ik dat een in belgie wonende
> Nederlander zijn stem op Pim terug wil hebben. wellicht kan
> jij ook een advocaat in de arm nemen. En dan wellicht
> alsnog een voorkeursstem uitbrengen.

Ben ik niet van plan hoor. Die meneer die zijn stem op Pim terug wil
hebben is gewoon een minkukel. Dacht hij soms dat Fortuyn al die zetels
in zijn eentje was gaan bezetten?

Wel, dat zijn dan alweer twee staatsrechtelijke lessen de afgelopen
weken:

1) Presidents-, premier- en burgemeestersverkiezingen moeten niet in
twee ronden zoals in Frankrijk, maar in één ronde met STV.

2) Aangezien mensen tegenwoordig blijkbaar op personen stemmen zonder
door te hebben dat daar een lijst aan vast zit, kan het lijstensysteem
beter worden vervangen door een geheel op personen gebaseerd
kiessysteem. Districten om het aantal kandidaten een beetje
overzichtelijk te houden, meerdere zetels per district om voldoende
nuance mogelijk te maken, STV voor een eerlijke keuze (tot hiertoe als
in Ierland), en een klein aantal correctiezetels om de proportionaliteit
naar partij te herstellen (als in Zweden).

> De nummer 10,
> Michiel Verbeek is ook een prima kandidaat.

Zal best, maar mijn keuze was voor nummer 14, Dennis Hesseling, omdat ik
daar de meeste standpunten mee deel én omdat dat een van de zeer
weinigen is die vraagstukken als boven begrijpt.

/Herman