Over aanzetten tot haat gesproken...

chefren chefren at PI.NET
Wed May 15 12:18:56 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

 > chefren schreef:

..

> Het gaat dus juist ook om de boodschapper, want die wil iets met je, maar
> alleen met het tonen van respect kun je tot communicatie komen, niet met
> verkettering.

Dit is allemaal erg gelovige tekst. Ik zie niet in waarom
afstand nemen hier niet heel gezond is. Wat speelt er hier:
Een kandidaat voor een publieke functie heeft een verleden
dat hem volstrekt ongeschikt maakt voor die functie. Hij
liegt zelfs publiekelijk als het hem zo uitkomt, hij
verdraait, hij confirmeert zich niet aan de partij waar hij
zich vrijwillig aan heeft gebonden.

Dat zijn heel harde beschuldigingen, die zijn hier
regelmatig geuit en nimmer door Hein van Meeteren weerlegd.
Kan ook niet omdat het allemaal waar is en zelfs erger.

 > Wiegel had dus ook klasse toen hij Onze Thom en anderen vroeg
> eens met Pim te praten, hem te leren kennen, zijn beweegredenen en
> motivaties te bevragen, in plaats van alleen maar bang te blijven voor zijn
> machtige kwaliteiten en wantrouwend naar zijn in ons eigen hoofd
> veronderstelde (bij)bedoelingen.

De heer Fortuyn was bijzonder open en had, overigens net als
ik, geen bijbedoelingen, luister naar zijn interviews lees
stukken van zijn boeken.

Luister niet naar zijn fans. F-side is geen Ajax.

..

> gelijke

> We moeten geen van allen overdrijven.

Ik overdrijf niet, Hein van Meeteren is moreel defect.

 > Hij blijft in mijn ervaring altijd ook
> de inhoud bespreken en beschrijven.

Hij leutert er geoefend omheen.

> Ook ik maak vaak de fout mijn toon te
> persoonlijk aanvallend te laten worden als ik het eigenlijk over de inhoud
> wil blijven hebben. En dan vind ik ook steeds minder gehoor dan wanneer ik
> het gewoon feitelijk houd.

Dat zal best maar werkelijke vooruitgang is gebaseerd op
feiten, wetenschap, niet op vriendelijkheden of
onvriendelijkheden.

> Pim is vermoord, dat is vooralsnog het droefst.

Dat is van een andere orde dan waar ik het over had.

> En hij is onvoldoende gerespecteerd als mens door partijen, politici,
> gezagsdragers, overheid, politie en justitie.

Er is heel wat voor nodig geweest om wat objectievere
teksten over Fortuyn in de pers te zien. De buitenlandse
pers was overigens eerst.

> Bijvoorbeeld de barones en
> anderen die hem met stront en braaksel hebben begooid worden pas na zijn
> dood eindelijk gepakt.

Ik had hier nergens in de media opgemerkt dat het geen
gewone taarten waren, volgens Wall Street Journal Europe
waren ze "urinated".

Een taart kan je nog ludiek noemen, een beplaste taart niet.

 > Regering en overheidsdiensten hebben vele kansen
> laten liggen hem serieus te beschermen door bedreigers en daders aan te
> pakken en inlichtingen te verzamelen over hun gevaarlijke netwerkjes.

Welnee, we leven hier gelukkig niet in een politiestaat waar
de ene burger de andere continu in de gaten houdt voor een
warrig apparaat.

> Dat is meer dan droef. Dat is tekortschieten. Dat is verwijtbaar.

Echt onzin, in mijn ogen holle taal, de moord op Fortuyn is
gepleegd door een moreel defect persoon, een gek, net als de
moord op Gerrit Jan Heijn. Dat soort dingen zijn alleen met
pausmobielen en hoge onvrijheid tegen te gaan.

Hm.

+++chefren