Thomas de Graaf exit (2)

Wed May 15 07:55:25 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

En nu nog even de tekst van De Volkskrant toen namens Pim, waarop Thom
meende zo emotioneel en tot haat aanzettend kiezers te moeten scoren, bij
gebrek aan eigen kwaliteiten.

Fortuyn: Ik veroordeel elk geweld. Ik veroordeel elke discriminatie op grond
van ras, godsdienst enzovoort. Hou nou op. Degenen die de boel onder het
tapijt vegen, de Partij van de Arbeid voorop, Kok, die zijn toch
verschrikkelijk? En als het straks misgaat, wie hebben het dan gedaan? En
het gaat mis. D'r zijn al grote incidenten.
(...)
Ik sta achter wat Voltaire zegt: ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar
ik zal uw recht verdedigen om die te uiten. Ik ben ook voor afschaffen van
dat rare Grondwetsartikel: gij zult niet discrimineren. Prachtig. Maar als
dat betekent dat mensen geen discriminerende opmerkingen meer mogen maken,
en die maak je in dit land nogal snel, dat zeg ik: dit is niet goed. Laat
mensen die opmerkingen maar maken. Er is een grens en die vind ik heel
belangrijk: je mag nooit aanzetten tot fysiek geweld. Dat kan een
rechtsstaat zich niet permitteren. Maar als een imam weet te vertellen dat
mijn levenswandel volstrekt verwerpelijk is en beneden die van varkens ligt:
oké, dan zegt hij dat maar.'

Reactie Thom de Graaf later die dag, ten overstaan van een enthousiast
D66-congres:

Congres, Hier vlakbij, op loopafstand, staat het Achterhuis. Waar Anne Frank
60 jaar geleden, ondergedoken in erbarmelijke omstandigheden in haar dagboek
schreef 'Ik hoop maar een ding: dat deze haat van voorbijgaande aard zal
zijn Dat de Nederlanders toch zullen laten zien wie zij zijn Dat zij nu niet
en nooit niet wankelen in hun rechtsgevoel, Want dit is onrechtvaardig!'

Vanochtend, in een kranteninterview, heeft Pim Fortuyn dan eindelijk zijn
masker afgeworpen. Nu is volstrekt duidelijk wat hij wil. Een land waar
mensen met een bepaald geloof, een zekere cultuur, een andere achtergrond
gediscrimineerd mogen worden. Hij wil daartoe artikel 1 van onze grondwet
schrappen. Het fundament van onze rechtstaat Dat de integriteit van iedereen
beschermt Dat wil de lijsttrekker van Leefbaar Nederland afschaffen Hij weet
wat hij wil, wij weten nu waar wij tegen strijden.

Laat iedereen die Leefbaar Nederland wel ziet zitten En misschien wel mee
heeft opgericht beseffen in wat voor troebel gezelschap hij verkeert.

Fritz van Rikxoort