Wall Street Journal Europe over LPF

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Tue May 14 22:15:06 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Heren,

Even de quote waar iedereen kennelijk overheen las:
> persoonlijk stemadvies kregen. Over een kwartier de nieuwste prognose

Ik gaf live verslag van het programma op SBS6. Die prognose kwam
inderdaad een kwartier later. Voor alle partijen bleken slechts 40% van
de burgers slechts het stemadvies te volgen. En 60% van 20 is 12. en
20-12 is acht. D66 heeft het ongeluk dat wanneer mensen het stemadvies
voor een andere partij krijgen en het stemadvies niet volgen hun
voorkeur niet naar D66 uitgaat. Sommige mensen kiezen liever voor de
(toekomstige) macht, c.q. 'picking the winner'.

Dus als ik schrijf dat een kwartier later de nieuwste prognose komt, dan
ken ik op dat moment echt de nieuwe prognose nog niet.

Overigens zag ik Paul Scheffer in Netwerk vanavond. Hij schreef een
berucht artikelen enkele maanden geleden, waarin hij aankondige mogelijk
op 15 mei NIET te gaan stemmen. Hij vond dat het 'immigratievraagstuk'
besproken moest worden. Hij noemde vanavond Pim Fortuyn de
'belangrijkste' politicus. Eindelijk heeft Paul Scheffer zijn ware
gezicht laten zien. Ook deze intellectueel laat zijn anti-parlementaire
gezicht zien. Hij veegt alle fracties in de kamer op een hoop, zowel de
fracties die het coalitiekabinet steunen, als de oppositie fracties. Hij
heeft het over 'de gevestigde partijen'. Terwijl toch echt de meest
oppositionele fracties in de kamer nog nooit zelfs maar aan de
(regerings)macht hebben kunnen ruiken, of dat ooit zullen doen. Dit
soort hopeloze generalisaties maakt de LPF-club zo hopeloos om mee in de
debat te gaan. En ook vanavond benoemde Paul Scheffer nul komma nul wat
er thans zo problematisch is. De kijker moet ook bij hem maar raden wat
nou het probleem is met het immigratievraagstuk of wat er zo bezwaarlijk
is. Sterker nog van wat hij wil of welke richting hij op wil of welke
oplossing hij heeft daar heb ik hem ook nog nooit over gehoord. Paul
Scheffer is voor mij niet meer dan een crypto-fascist. En ook van hem
zie ik gaarne een dagvaarding tegemoet, om wat voor reden dan ook dat ik
hem een 'crypto-fascist' noem. 'Crypto', gewoon omdat wat ie zegt voor
mij niet duidelijk is, zeg maar cryptisch, zoals de omschrijvingen van
een cryptogram. Geheimtaal kun je ook zeggen.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage