Thomas de Graaf exit

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Tue May 14 14:25:47 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Ik sluit me aan bij Bert. Ik heb helemaal geen behoefte aan een
leiderschapsdiscussie, niet omdat ik een angsthaasd zou zijn. Ik deins niet
terug voor harde actie - dat heb ik in het verleden gedaan om vernieuwing in
het partijbestuur te bereiken maar ik zie de zin er niet van in. Ik zeg dat
ook als voorstandcer van Roger van Boxtel in 1998. Als je een leider weg
wilt hebben dan moet er sprake zijn van aanwijsbaar ontoereikende
prestaties, van gebrek aan gezag en gebrek aan vermogen om in de toekomst te
veranderen. Er moet ook sprake zijn van een alternatief.

Aan geen enkele van bovengenoemde voorwaarde wordt voldaan. Thom heeft een
enorm leervermogen getoond in vier jaar en is al lang niet meer de jurrist
van 1994-1998.  Hij heeft een grote invloed in de partij en ook gezag.
Vreekamp kan moeilijk de 80% in het congres als stemvee beoordelen. Ik
beschouw de meeste D66'ers als even mondig als hij.

Ik wordt tenslotte gesterkt door de aanklacht van Sping en Hamer want als
zelfs juristen zich aan dit soort verdraaiingen schuldig maken (dank aan
bart meedink voor het citaat) dan weet ik een betere jurist die ik
toevertrouw: thom de Graaf