Over aanzetten tot haat gesproken...

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon May 13 20:36:06 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, May 13, 2002 at 08:04:24PM +0200, Herman Beun wrote:
  :
  : Ik zou zelfs nog wel een stapje verder willen gaan dan Mark:
  : Terugkijkend kom ik steeds meer tot de conclusie dat de woorden van Thom
  : toen ook al op hun plaats waren.

Welja, joh. Ik heb zojuist het paroolstuk gelezen en  de teksten
van Langendam zijn inderdaad van een verbijsterende platheid, kromheid en
onbehoorlijkheid. En de analogieen zijn uiteraard verwerpelijke
nonsens (D66-Bin Laden, GL-Stalin).

Maar het lijkt me niet dat je met deze teksten in de hand met
terugwerkende kracht de Anne Frank paragraaf kunt gaan onderbouwen.
Je wilt kennelijk maar niet begrijpen dat je niet zomaar iemand
als onversneden racist kunt neerzetten zonder gegronde onderbouwing.
Al komt de hele resterende meute van de LPF lijst morgen met racistische
of antisemitische teksten, dat kan toch moeilijk het antwoord op de
vraag of Thom terecht met Anne Frank op de proppen kwam veranderen
lijkt me.

  : In een interview met de BBC bijvoorbeeld
  : (http://news.bbc.co.uk/hi/english/world/from_our_own_correspondent/newsi
  : d_1966000/1966979.stm) geeft hij grif toe dat veel van zijn kiezers
  : racisten zijn. Dat is niet erg, stelt hij, want "bij mij zijn ze in
  : goede handen".

Ja, en?? Als er racisten op D66 gaan stemmen, zien die dan in verkeerde
handen? Wordt Thom daar een racist door?

  : BBC-interview daterend van een week voor de moord, lijkt dat beeld te
  : bevestigen. Gevraagd naar de reden waarom ze voor Fortuyn willen
  : stemmen, verwijst vrijwel iedereen volgens het NRC-stuk naar diens
  : standpunten over immigratie. Maar, na filtering door de kiezer, is de
  : nuance van Pim daarin volledig zoek: "Latent heb ik een hekel aan
  : buitenlanders. En hij zegt het.", "Hij wil buitenlanders terugsturen,
  : dat is goed."

Misschien kunnen we eens de ogen open doen voor de problemen waarvoor
mensen in achterstandswijken gesteld worden. Het immigratie debat stelt
een serieuze vraag dat tijden is weggewuifd door politiek correcte
intellectuelen (die zelf natuurlijk niet tussen de marokkanen wonen).
Twee jaar geleden werd Paul Scheffer weggehoond om zijn beruchte stuk
'het multiculturele drama'. Inmiddels mag mede na het stormachtige
succes van Fortuyn toch wel duidelijk zijn dat Scheffer een serieus
probleem aansneed: er is een grens aan de relativering van de verworven-
heden van onze cultuur. De gevarieerde en multi-etnisch aanhang van
Fortuyn geeft op z'n minst aan dat de antwoorden op immigratie niet
zo simpel zijn als de multiculturisten ons willen doen geloven.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                     http://henk.vanlingen.net/ |
|  /\                                       Utrecht, The Netherlands   |