Over aanzetten tot haat gesproken...

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Mon May 13 20:04:24 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:

> Dit zijn de woorden van een extreem-rechtse partij.
> Wellicht zijn de Anne Frank citaten nu meer op zijn plaats
> dan 3 maanden geleden.

Biedermann und die Brandstifter...

Ik zou zelfs nog wel een stapje verder willen gaan dan Mark:
Terugkijkend kom ik steeds meer tot de conclusie dat de woorden van Thom
toen ook al op hun plaats waren. Je kunt wel discussiëren over de vraag
of de manier waaróp gewaarschuwd is wel de meest effectieve was om
mensen van hun voornemen af te brengen (kennelijk niet), maar de analyse
was denk ik toch terecht.

Immers, Fortuyn mag dan tegen het eind van de campagne wat explicieter
zijn geworden over de nuances in zijn gedachtengoed, hij wist tegelijk
ook dat die bij de kiezer niet zouden beklijven. Dat hij de doos van
Pandora opentrok (en de gevolgen daarvan worden steeds duidelijker
zichtbaar) was hem bekend. In een interview met de BBC bijvoorbeeld
(http://news.bbc.co.uk/hi/english/world/from_our_own_correspondent/newsi
d_1966000/1966979.stm) geeft hij grif toe dat veel van zijn kiezers
racisten zijn. Dat is niet erg, stelt hij, want "bij mij zijn ze in
goede handen". Een kiezersonderzoek van de NRC
(http://www.nrc.nl/denhaag/1020487807353.html), net als het
BBC-interview daterend van een week voor de moord, lijkt dat beeld te
bevestigen. Gevraagd naar de reden waarom ze voor Fortuyn willen
stemmen, verwijst vrijwel iedereen volgens het NRC-stuk naar diens
standpunten over immigratie. Maar, na filtering door de kiezer, is de
nuance van Pim daarin volledig zoek: "Latent heb ik een hekel aan
buitenlanders. En hij zegt het.", "Hij wil buitenlanders terugsturen,
dat is goed."

Voeg daarbij de door Fortuyn opgezette haatcampagne tegen paars en tegen
paarse politici (Els Borst bijvoorbeeld was schuldig aan dood door
schuld en erger dan Bin Laden), en de opgefokte sfeer die nu onder
extreem-rechts heerst voert rechtstreeks naar hem terug. Zo bezien mag
Pim dan misschien geen racist geweest zijn, maar een Brandstifter was
hij dan toch zeker.

Voor wie het hele interview met Langendam wil lezen:
http://www.parool.nl/1021265441359.html. Fijne man, volgens mij...

/Herman