Staken campagne niet unaniem: LPF gat wel door.

John Stuurman j.stuurman13 at CHELLO.NL
Sun May 12 18:36:51 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Staken campagne niet unaniem: LPF gaat wel door.

De verschrikkelijke gebeurtenis van de afgelopen week heeft vrijwel iedereen diep getroffen. Veel emoties komen los. Niemand weet zich echt een, laat staan een goede houding te geven. Het is treurig dat de openbare meningsuiting nu zo onder druk staat van de emotie en dat vraagt om er goed over na te denken. Juist met de verkiezingen voor de deur.

Landelijke verlamming.
Als ik constateer dat vele politieke kopstukken zich geen raad weten met de huidige situatie, dan is dat enerzijds maar goed ook. Zo'n politieke moord is hopelijk een weinig en beter nooit meer voortkomend incident. Daar kan je dus niet mee leren omgaan. Dat gerespecteerde politici zich laten aanpraten dat het mislukkelingen of zelfs moordenaars zijn vraagt om een duidelijke reactie en wel voor 15 mei. Ik ben het van harte met die mensen eens die zeggen dat wat er nu gebeurt echt niet kan. Melkert en Rosenmuller zijn geen moordenaars. Kok, De Graaf en anderen zijn nergens schuldig aan. De overdenking van een aanklacht tegen de zittende politiek voor het aanzetten tot haat heeft bij mij alle respect voor mensen als Spong doen wegebben. Dit is op en top campagne voeren.
Alle politiek groeperingen zouden in overleg besloten hebben om de campagne te staken. Inmiddels wordt steeds helderder dat dit besluit tijdens een bijeenkomst van een halve minuut op vliegveld Zestienhoven is verwoord door de Tweede Kamervoorzitter. De enige partij die georganiseerd of spontaan campagne blijft voeren is de LPF. Ik hoor elk half uur mensen in de media zeggen dat er op LPF gestemd moet worden.
Ik was dan ook zeer tevreden dat Thom de Graaf vandaag in Buitenhof verscheen, al was het alleen maar om de laten zien dat er wat te kiezen valt. Voorts werd daar weer duidelijk dat D66 het verschil maakt. Immers: verandering zijn zeker nodig, maar de methoden blijven wel binnen de grenzen van de ethiek.

Lokaal actief blijven.
Ook lokaal in onze plattelandsdorpen in de Hoeksche Waard heeft elke campagneleider zich terughoudend opgesteld. Bij de LPF is ook daar geen sprake van. Naast het met zwarte lak bespuiten van verkiezingsborden en affiches met teksten als "Pim is dood en Pim is lief" worden overal affiches van de LPF opgehangen. Met dat laatste is op zich niks mis, maar dan wil ik me niet roomser gedragen dan de paus. Dus roep ik iedereen op in een laatste ronde op de aanplakborden te laten zien wie nou echt het verschil maakt.

John Stuurman

campagneleider

D66 Hoeksche Waard.