Waarom zijn er wachtlijsten in de zorg?

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sat May 11 22:56:22 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad Huikeshoven wrote:

 > Fritz en Barft: uit de D66-FAQ

 > Waarom zijn er wachtlijsten in de zorg?

 > Nederland vergrijst. Oudere mensen maken het meeste gebruik van zorg
en omdat er steeds meer ouderen komen, nemen de vraag naar zorg toe en
ontstaan wachtlijsten. Tegelijkertijd is de medische ontwikkeling zo
snel gegaan dat we steeds meer kunnen. Voorbeeld: vroeger werd staar aan
de ogen pas geopereerd als je bijna niet meer zag. Nu worden mensen met
een begin van staar ook gelijk geholpen. Het aantal patiënten voor een
oogoperatie neemt toe. Ten derde heeft Nederland een krappe
arbeidsmarkt, dus ook in de zorg. Het is heel moeilijk om voldoende
verpleegkundigen en operatiekamerassistenten te vinden. Hierdoor kan er
minder geholpen worden dan wij allemaal graag zouden willen. Overigens
is het belang van wachtlijsten niet groot, de wachttijd daar gaat het
om. Het kan u en mij niet schelen of u op de wachtlijst staat, maar wel
hoe lang we er op staan. En de wachttijden lopen terug of blijven
stabiel ondanks een toenemende vraag. De investeringen van minister
Borst beginnen dus vruchten af te werpen.

Dit is PR-babbel voor extern gebruik. Iedereen uit de zorg aan wie iets
gevraagd wordt vertelt hetzelfde verhaal van mismanagement en 'red tape'.

De gezondheidszorg heeft veel weg van een plan-economie, met
veronachtzaming van de voor efficient werken benodigde prikkels.

Ik heb helaas even geen verhelderende statistiekjes bij de hand,
misschien is er een cijfer-goochelaar in de buurt?

Vergeet niet dat een deel van de stijgende vraag in de gezondheidszorg
opgevangen zou moeten worden door hogere arbeidsproductiviteit, zoals
overal in de samenleving.

In plaats daarvan zien we hoge ziekte- en
arbeidsongeschiktheids-cijfers, als ik me niet vergis.

Bart Meerdink