Biedermann und die Brandstifter

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri May 10 11:09:35 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman Beun wrote:

 > "Een stembiljet is geen condoleanceregister", zei ex-Fortuynstemmer
Jan Kuitenbrouwer vanavond op TV2. Volgens hem zou het de Lijst Fortuyn
sieren als ze zaterdag, wanneer de campagne hopelijk hervat wordt, met
die boodschap het land in ging.

 > Ik ben het volledig met hem eens, maar helaas zie ik het niet
gebeuren. In Nederland heeft de waanzin toegeslagen. Mijn Belgische
vrienden beweren dat de hysterie doet denken aan een mengeling van de
Witte Mars van de Dutroux-affaire en de dood van Koning Boudewijn.
Volgens hen duurt het een paar maanden voor het over is. Verschil is dat
men in België wel zo verstandig was om na de Witte Mars de verkiezingen
uit te stellen.

 > In Nederland gaan de verkiezingen volgende week door. Uit angst voor
de straat liet men het zootje opportunistisch ongeregeld van de LPF
beslissen. En hoewel vriend Harry Mens en broer Marten Fortuyn een
tegenovergestelde mening hadden, wisten zijn Lijsters heel zeker dat Pim
het zo gewild had. Allemaal piëteit jegens de overledene natuurlijk, dat
het wegens totaal gebrek aan eigen charisma, communicatieve
vaardigheden, intelligentie, visie en geloofwaardigheid hun enige kans
is om ooit nog in het pluche te belanden heeft er natuurlijk niets mee
te maken.

 > En zo mogen na woensdag een sjoemelende ex-europarlementariër, een
gesjeesde journalist, een Miss Nederland en twee heren die niet van haar
af konden blijven, een handtastelijke politieman, een overdeclarerende
chirurg, een net niet veroordeelde witteboordencrimineel en nog een stuk
of twintig anderen, volgelingen van de nieuwe Messias, de Nederlandse
politiek gaan zuiveren.

 > Het moet toch niet veel gekker worden.

Je verwijzing naar "Biedermann und die Brandstifter" van Max Frisch vond
ik wel boeiend. Zo lees je nog eens wat.

Je bezorgdheid spoort met het "Redeloos, reddeloos radeloos" mailtje van
Eduard Berentzen

Maar ik niet zo bang, optimistisch eerder. Net zoals ze nu in Frankrijk
wel zullen gaan nadenken over hun kies-systeem, is het hier ook wel eens
nuttig als het een beetje mis gaat.

We willen een betere democratie, en niets is beter om wat beweging te
krijgen dan een duidelijke demonstratie van de gebreken.

Ook als iedereen van de Lijst LPF verkozen wordt is een coalitie nodig,
en een partij zonder leider kan onmogelijk veel schade aanrichten.
Misschien komen er hier en daar ook wel aardige ideeen uit. Verder
hebben we ook nog tal van andere lichamen zoals de eerste kamer.

Als de deze verkiezingen echte legitimiteit missen dan zullen nieuwe
niet lang op zich laten wachten.

Bart Meerdink