generieke regels (was: Protest: Schending privacy en recht van verdachte)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu May 9 14:18:50 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> [...]

generiek toepasbare regels toe moeten.

anderen in redelijkheid te respecteren. Begrijpelijk voor iedereen.
Geschikt om uitwassen als vandalisme, oplichting, geweld en wat al niet
meer aan te pakken, hoewel het natuurlijk wel heel erg algemeen
geformuleerd is. Maar goed, dat is het voordeel van dat je geen rechten
gestudeerd hebt ;-)

 >Bart, ik heb rechten gestudeerd, en mag me zelfs mr noemen, zoals ook
een docent, maar dat ben ik ook. Ik weet dus, dat hoe ruimer je de
bevoegdheden maakt in je regels, hoe meer beleidsvrijheid een bestuur
krijgt, en dat er dus weer regels nodig zijn, in ons land, om die
bestuursvrijheid aan regels te binden.

 >Uiteindelijk gaat het toch weer om: in hoeverre durf ik vertrouwen te
geven aan degeen die mij bestuurt. Uit een aantal reacties op deze lijst
alleen al blijkt, dat dat vertrouwen  er niet is.

 >Groet,

 >Tjerk

Bedankt, Tjerk dat je ingaat op mijn wat simplistische idee. Het
tijdelijk negeren van gevestigde wijsheid kan soms leiden tot beter inzicht.

Overigens, de wet zelf biedt de burger geen enkele bescherming tegen te
staat. De Romeinen wisten al aardig om te gaan met juridische moord, en
sindsdien is het niet veel beter geworden.

Maar ik wil mijn diepzinnige overpeinzingen graag een beetje uitwerken.

Neem nou het "Iedere burger wordt geacht de wet te kennen". Dit is een
waanbeeld. En dat is dan het fundament, waar alles op gebaseerd is. De
wet maakt zich belachelijk al voor we de eerste bladzijde gelezen hebben.

Voorzover we een leefbare, veilige samenleving hebben, is dat te danken
aan het doorwerken van het "gij zult uw naaste liefhebben als u zelf" in
onze cultuur.

Eén zinnetje is meer waard dan boekenkasten vol wetten, regels en
jurisprudentie die niemand kent.

Die boekenkasten vol zijn wel wel degelijk van grote waarde, maar meer
in de sfeer van procedure, jurisprudentie, wat gaat er precies gebeuren
in dit of dat geval.

Analoog is het "Wie niet werkt, die zal niet eten" de basis van al onze
welvaart.

Vervang dus de genante onzin van
  "Iedere burger wordt geacht de wet te kennen"
door iets als
  "Iedereen dient de Nederlandse declaratie van vrijheid, gelijkheid en
broederschap te kennen".

En neem dat dan echt serieus, dat kennen. Laat niemand van school komen
zonder het van buiten te kennen en ook te begrijpen.

Leuke tijdsbesteding overigens, formuleer je eigen declaratie (titel en
inhoud) in maximaal 200 woorden.

Sta jezelf een keer toe om lekker los te komen van het taboe op moralisme.

Bart Meerdink

PS. Elke verwijzing hier naar bijbel of vrijmetselarij is min of meer
toevallig.