Protest: Schending privacy en recht van verdachte

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu May 9 03:29:38 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Primair het medium zelf. Verder door verticale werking van de grondrechten het civiele recht (partijen zelf dus). Strafrechtelijk zal het moeilijk zijn.

Toch vreemd. Ook het OM heeft toch belang bij een eerlijk
proces(verloop)?

In het zuiden lijken ze (ook) om een andere redenen blij dat hij
opgepakt is.....

http://www.limburger.nl/Artikel/0,4317,31-1-1--552529||213,00.html

"
Verdachte moord Fortuyn bestreed boeren Noord-Limburg

VENLO - De 32-jarige Volkert van der G. die verdacht wordt van de moord
op Pim Fortuyn heeft als medewerker van de Vereniging Milieu-Offensief
tientallen juridische procedures gevoerd tegen met name kippenboeren en
nertsenfokkers in Noord-Limburg.
Zo heeft Van der G. met succes tot aan de Raad van State actie gevoerd
tegen de
uitbreiding van de nertsenfokkerij in Evertsoord. Ook is hij er
persoonlijk
verantwoordelijk voor dat een groot aantal pluimveebedrijven in onder
meer Venray
en Horst, geen nieuwe milieuvergunning kregen. Het gaat om deelnemers
aan het
Het Zuivere Ei, een project voor milieuvriendelijke verwerking en afzet
van
kippenmest.

"Hij heeft in Noord-Limburg alles gefrustreerd wat er maar te frustreren
viel', zegt
pluimveehouder P. Classens. "Tientallen bedrijven zijn naar de kloten
geholpen. De
Vereniging Milieu-Offensief vecht een milieuvergunning aan en doet alles
om gelijk
te krijgen. Met die mensen valt niet te praten.'

Voorzitter T. van Rens van de Nederlandse Vereniging voor
Pluimveehouders kent
Volkert van der G. persoonlijk. "In de tijd dat hij een groot aantal
deelnemers aan
Het Zuivere Ei het leven zuur maakte, heb ik hem voor een gesprek en een
etentje
uitgenodigd. Ik wilde hem op andere gedachten brengen, maar dat was
absoluut
niet mogelijk.'

Een woordvoerder van de Vereniging Milieu-Offensief (VOM) heeft gisteren
bevestigd dat de 32-jarige Van der G., inwoner van het Gelderse
Harderwijk, wordt
verdacht van de moord maandagavond op Pim Fortuyn. Volgens de zegsman
van
de Wageningse vereniging heeft hij maandagavond te horen gekregen dat
zijn
collega verdachte is. "Ik heb toen meteen zijn vrouw gebeld. Het was een
kort
gesprek. Er was een advocaat bij haar, en het klopte.'

Het openbaar ministerie in Amsterdam dat het onderzoek naar de moord op
Fortuyn leidt, wil vooralsnog alleen kwijt dat de verdachte een
32-jarige blanke
Nederlandse man uit Harderwijk is.
"

Henk Elegeert