Protest: Schending privacy en recht van verdachte

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed May 8 14:29:11 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees de Groot wrote:

> [...]

verdachte voorop gesteld mag worden. Er zijn meer belangen.

 > "Verdachte", Bart. Al stond-ie met een rokend pistool in zijn handen
boven het lichaam van Fortuyn, hij is verdachte. En een verdachte heeft
recht op bescherming just in case dat hij toch niet de dader blijkt te
zijn. Er is in dit land 1 instantie die uitmaakt of een verdachte al dan
niet tot dader gebombardeerd wordt, en dat is de rechtelijke macht. Niet
het journaille. Dat is in geen enkel geval aanvaardbaar.

Cees, ik zou willen pleiten voor een andere, meer pragmatische kijk op
de werkelijkheid.

Inhoud gaat boven vorm. We zijn er niet om toneelstukjes op te voeren.
Als de rechter iemand veroordeelt of vrijspreekt is dat oordeel nog
steeds onderheving aan het oordeel van de openbaarheid.

Als Peter R de Vries bijvoorbeeld aannemelijk maakt dat onrecht is
gedaan dan kan dat aanleiding zijn tot heroverweging van een vonnis.

Het is onmogelijk om de werkelijkheid geheel te vatten in regels. We
moeten oppassen dat we ons gezonde verstand, waar we uiteindelijk van
afhankelijk zijn, niet laten verstikken door gebrekkige regels.

Een klein beetje off-topic: Ik denk ook dat we naar andere, meer
generiek toepasbare regels toe moeten.

Zoals bijvoorbeeld de regel dat eenieder gehouden is om belangen van
anderen in redelijkheid te respecteren. Begrijpelijk voor iedereen.
Geschikt om uitwassen als vandalisme, oplichting, geweld en wat al niet
meer aan te pakken, hoewel het natuurlijk wel heel erg algemeen
geformuleerd is. Maar goed, dat is het voordeel van dat je geen rechten
gestudeerd hebt ;-)

Bart Meerdink